El coronavirus ha capgirat les rutines i dinàmiques de les escoles bressol amb nous protocols i mesures higièniques. Però un dels canvis que més ha afectat, des del punt de vista pedagògic, en les rutines dels centres és l’obligació de dur mascareta. Una eina indispensable en plena pandèmia però que tapa bona part de la cara de les educadores i, per tant, impedeix els nens veure’ls la gestualitat, fet que limita molt la comunicació amb els infants entre zero i tres anys.
Per això, a l’Escola Bressol Municipal Petit Univers, a Gràcia, van buscar una alternativa i al mes d’octubre van apostar per unes mascaretes transparents que permetessin els nens veure la care dels seus referents a l’aula. Es tracta d’un model fet amb fibres sintètiques que inicialment va pensar-se per facilitar la comunicació de les persones sordes.
Mascaretes pedagògiques
La directora del centre, Nora Hernàndez, explica que les mascaretes tradicionals dificulten força la comunicació oral i gestual, que és clau en aquesta etapa educativa. L’equip pedagògic del centre va adonar-se que era complicat establir vincle amb molts nens. I per això, a l’inici de curs, van iniciar la recerca d’un model que comptés amb el vistiplau de les autoritats sanitàries i municipals. Finalment, van trobar-ne un i des de l’octubre l’utilitzen totes les educadores del centre amb els infants.
Segures, còmodes i reutilitzables
Després d’unes setmanes en proves, ara el gruix de l’equip docent del centre està més que satisfet amb la mesura. L’educadora Raquel Oropesa destaca que la mascareta és comoda, flexible i que no molesta. A més, assegura que no cal cridar tant com amb altres models i, per tant, no han de forçar la veu.
La direcció del centre destaca que són reutilitzables i que són pràctiques de netejar, una condició indispensable des del primer moment.
“Veure’ns el somriure per primer cop… brutal”
Però l’avantatge més destacat és comunicatiu. Raquel Oropesa destaca que el primer dia que la van fer servir va ser “brutal per als nens, que estaven emocionats de veure’ns la cara”. L’educadora Susi Matías s’emociona en recordar aquell moment quan “després d’un mes i mig els nens ens van veure la cara per primer cop”.
Destaca que va marcar “un abans i un després” en la relació amb els infants, que es van mostrar curiosos i sorpresos. La directora remarca els beneficis pedagògics i emocionals i assegura que ha millorat la relació i el vincle amb els alumnes.
Complicitat de les famílies
Una iniciativa que té el suport de les famílies del centre que des de l’inici de curs van sumar-se a la recerca del model de mascareta adequat. Com explica, Josep Sànchez Rico, pare de l’escola, des del primer moment van treballar plegats amb l’escola fins a trobar la mascareta adient i que s’adaptés a les necessitats del centre. Ara, resumeix, la satisfació de nens i famílies “és brutal”.