Un error en el càlcul del pes que podien suportar els ancoratges de l'atracció. Aquesta és la principal hipòtesi amb què es treballa per explicar com va poder cedir l'estructura del pèndol. Un accident inexplicable, ja que l'atracció havia passat totes les revisions de seguretat que s'havien fet des de la seva inauguracíó, l'any 2006. Tot i que el fabricant de l'atracció recomana revisar-la cada setmana, al Tibidabo, les revisions són diàries. El Pèndol, per exemple, passa cada dia, una tretzena de comprovacions. A més del control mecànic, segons el manual, es comproven els frens, l'estructura del braç i que la subjecció dels seients sigui segura. Per últim, també es fa un control de la base de l'atracció, la part que dissabte va cedir. L'atracció, amb diferents noms, és present a parcs d'arreu del món. L'empresa que la fabrica, la italiana Fabbri Group té més de 50 anys d'experiència en el sector i el Pèndol, és una de les atraccions estrella a la seva pàgina web. Aquí es detallen les especificacions tècniques i s'explica que la instal·lació es pot fer en només cinc dies. Fins i tot, hi tenen vídeos penjats de parcs a Grècia i França. I sembla que fins ara, mai havia passat cap accident com el de Barcelona. L'empresa no ha volgut fer declaracions a BTV, però sembla que un dels seus tècnics podria venir a la ciutat per seguir de prop les investigacions. Però Fabbri no és la única empresa responsable de l'atracció. L'obra civil, és a dir, els fonaments de formigó per a la base del Pèndol, els va construïr COPISA, que tampoc ha volgut fer declaracions. Una altra empresa, SPIES, és l'encarregada del manteniment i una quarta empresa fa les certificacions anuals de l'atracció. Pel que fa a l'estat dels ferits, després de donar d'alta un dels ferits, només queda una noia ingressada en estat greu, però fora de perill. Mentrestant, el Parc té previst reobrir les portes aquest mateix dimecres. L'atracció del Pèndol, però, encara tardarà unes setmanes a poder tornar a entrar en funcionament.

S’han iniciat tres investigacions per determinar les causes de l’accident: una investigació judicial, una interna del Parc i una darrera encarregada per l’Ajuntament al Col·legi d’Enginyers.