Els treballadors dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que cobreixen el tram entre Sarrià i Reina Elisenda, alerten que estan patint molèsties físiques arran de l’ús d’un producte químic en unes obres de millora a les vies. Picor als ulls i a la gola, irritació de les mucoses, tos o mal de cap són alguns dels símptomes. Els usuaris, tot i que en menor mesura, també en noten els efectes: “Agafo cada dia el ferrocarril a Reina Elisenda i, des de fa unes setmanes, es nota una olor molt forta. I no només a l’estació, sinó que també es nota quan agafes el tren a Sarrià”, explica un usuari. “És com una olor de dissolvent o de combustible, no sé exactament què és però és molt forta”, comenta un altre usuari.

A l’L12 s’hi estan fent obres de millora. Concretament, s’hi estan renovant les travesses de fusta de les vies. Per tal de perllongar la durabilitat d’aquestes travesses, s’hi fa un tractament a base de creosota, una substància química derivada del destil·lat de quitrans. L’empresa assegura que aquest component no és nociu per a la salut, “l’empresa ha fet les comprovacions per assegurar que no hi ha risc ni per als treballadors, ni per als usuaris. A més a més, també s’hi han fet mesuraments de qualitat de l’aire i hem descartat qualsevol valor fora de toleràncies“, indica Salvador Galceran, cap de via de FGC.

El trajecte entre Sarrià i Reina Elisenda recorre aproximadament 600 metres. És un servei de llançadora. L’estació de Reina Elisenda és inici de trajecte i, per tant, final de via, no té ventilació exterior. Aquest fet ha provocat que la concentració de gasos, a causa de l’ús de la creosota, sigui més perceptible. És el que s’anomena un cul-de-sac. Arran de les queixes dels treballadors, l’empresa ha pres diverses mesures. Millorar la ventilació del túnel, proposar torns especials amb més rotacions, per tal de reduir el temps d’exposició als vapors derivats de l’ús de la creosota. Els sindicats, però, troben aquestes mesures insuficients. “Nosaltres demanem la supressió del servei d’aquest ramal mentre duren aquestes obres. Si el tall total no és possible, demanem mascaretes per limitar aquestes molèsties dels treballadors”, comenta Josep Herrera, secretari general CCCO Ferrocarrils.

Segons informa el mateix Josep Herrera a betevé, l’empresa no ha proporcionat les mascaretes per considerar que aquests vapors no són nocius per a la salut, i el fet que les portessin podrien crear alerta entre els usuaris.

L’empresa preveu que les obres finalitzin cap final d’any. Per tal d’agilitzar-les, informa que el servei d’aquest tram es veurà afectat el cap de setmana del 23 i 24 de novembre. La llançadora no oferirà servei.