Any rere any la situació es repeteix: famílies que denuncien haver-se quedat sense plaça pública a l’escola del barri. Un exemple és el de Natàlia Reina, que haurà de caminar un quilòmetre i mig i travessar bona part de l’Eixample amb la seva filla de tres anys dos cops al dia. En el seu cas no ha pogut accedir a cap dels primers centres demanats. Forma part d’un grup de famílies que aspiraven a entrar a les escoles Entença i Xirinacs i que denuncien que s’han reduït les places ordinàries inicialment ofertes i s’han deixat fora del barri futurs alumnes.

Un altra de les famílies afectades és la de la Mònica, que no ha aconseguit accedir a cap de les set escoles públiques demanades. Tot i que després del sorteig de desempat i amb la previsió inicial podia accedir a l’Escola Entença, finalment no va ser així. Després de l’oferta inicial, es van reduir les places ordinàries per encabir més alumnes vulnerables econòmicament (NESE-B) i va querdar-se fora. Al no accedir a la primera opció, tampoc va aconseguir plaça a la resta d’escoles demanades i finalment se li ha assignat una de concertada. Considera que no ha rebut suport ni cap informació: “M’he sentit fora del sistema”.

Acusacions d’opacitat i falta de transparència

Troba que el procés d’assignació ha estat “fosc i sense transparència”, alhora que lamenta que en cap moment s’ha comunicat prou bé a les famílies “com s’ha fet el moviment de places”. Detalla que ni en les xerrades explicatives a les escoles ni a les conferències del Consorci d’Educació al districte s’ha explicat que el nombre de places reservades per a alumnat vulnerable es podia alterar durant el procés.

Fonts del Consorci d’Educació expliquen que la normativa preveu que entre l’oferta inicial i la final les places reservades per a alumnat vulnerable poden ampliar-se, com així s’ha fet a les Escoles Entença i Xirinacs. Asseguren que han acompanyat les famílies afectades en un procés que reconeixen que és “llarg i complex” i en què s’ha ofert “tota la informació”.

L’Eixample, on més places públiques s’han creat

Tradicionalment l’Eixample és una de les zones més tensionades pel que fa a la demanda d’escola pública i l’oferta real de places. Es tracta d’un territori molt ampli i poblat que també és on més places públiques s’han guanyat en els últims anys gràcies a la construcció de centres i a la incorporació d’escoles i instituts a la xarxa pública. Des del 2015 s’hi han estrenat 12 centres púbics.