Francisco Juan Fuentes, extreballador d'Unipost

Dos extreballadors d’Unipost han assegurat en la seva declaració com a testimonis al judici del procés que les cartes que la Guàrdia Civil va decomissar a la seu de l’empresa de Terrassa no es podien repartir ni facturar. Asseguren que l’enviament estava “retingut” perquè no hi havia ni albarà ni ordre de treball, una documentació imprescindible, han dit, per fer arribar les cartes a la destinació final. Així ho han afirmat tant l’exdirector de producció a Catalunya, Albert Planas, com l’exdirector de zona a Catalunya i les Balears, Francisco Juan Fuentes.

Planas ha assegurat que no es va repartir cap carta, ni tan sols a través d’empreses col·laboradores d’Unipost,perquè, com que no hi havia ordre de treball, “no podíem facturar ni als clients ni als col·laboradors”. L’extreballador d’Unipost ha dit, però, que la Generalitat era un client habitual de l’empresa, amb qui tenien un “contracte marc”. I en aquests casos, ha explicat, podia passar que l’enviament i l’ordre de treball no arribessin al mateix temps. “Jo entenc que l’albarà hauria arribat en 24 o 48 hores, com a molt”, ha dit.

Tots dos extreballadors han negat que sabessin quin era el contingut de les cartes. Segons han relatat, els sobres tenien el logotip de la Generalitat i les dades de qui anaven adreçades, però no hi havia cap indicació relacionada amb l’1 d’octubre. De fet, han coincidit a dir que no sabien ni tan sols si eren cartes certificades o ordinàries.

L’enviament no es va rebre pel procediment habitual

L’exdirector de zona a Catalunya també ha explicat com va arribar el material a les instal·lacions d’Unipost. Francisco Juan Fuentes ha dit que tenia contacte amb una persona que es deia Toni, que va dir que parlava en nom de la Generalitat, però que va suposar que era el “manipulador” de l’enviament. Segons Fuentes, li va trucar el dissabte 16 de setembre i li va demanar si podien començar a fer el repartiment dilluns.

Fuentes ha remarcat que, com que era dissabte, “no tenia temps” d’avisar cap treballador, ni tampoc el servei de seguretat, requisit necessari perquè un vehicle extern a l’empresa pogués entrar al recinte. Per això, va optar per recollir-lo ell mateix, en un punt proper a Unipost. L’entrega es va fer al carrer, ha dit, des d’una furgoneta blanca a un vehicle de l’empresa. Fuentes ha admès que aquest no és el procediment habitual, però ha dit que la Generalitat era un client de l’empresa i que, en un moment en què es trobava en concurs de creditors, no li podia dir que no.