(ACN) Uns 45 projectes d’escoles, d’entitats educatives i del lleure han rebut aquest diumenge els Premis Baldiri Reixac, uns guardons que des de fa 41 anys atorga la Fundació Carulla per impulsar la transformació educativa als centres catalans a través de la llengua però sobretot la cultura i les arts, i que enguany té una dotació de 100.000 euros.

Per tercer any consecutiu, els Premis Baldiri Reixac han premiat l’escola Octavio Paz de Barcelona. Situada al barri de Navas, fa quatre anys va iniciar un projecte de transformació educativa que ha millorat substancialment els resultats. Els premis de la Fundació Carulla li han permès fer formació als mestres i continuar impulsant el canvi pedagògic, amb les transformacions dels espais.

Popular pel darrer projecte impulsat, al voltant del cinema, l’escola Octavio Paz encara el curs vinent amb el repte de posar en marxa el projecte OP-Arts, un projecte per ampliar els laboratoris de llenguatges a les franges de treball globalitzat i fer més incidència en tota la qüestió de les arts plàstiques. Així ho ha explicat el director del centre, Xavi López, que ha concretat que treballaran al costat d’experts de l’escola d’arts gràfiques i disseny La Massana de Barcelona amb l’objectiu que infants i mestres puguin aprendre a través de la màgia, la cultura i les arts plàstiques.

Per López, els resultats de tots aquests projectes són ”excel·lents” perquè estimulen els alumnes a ser crítics, a formular-se preguntes, a resoldre dubtes a través del treball cooperatiu i competencial, amb ”l’agent principal” situat en l’interès de l’infant. López reconeix que l’administració, a l’hora d’impulsar projectes així, va a un ritme i les escoles a un altre, ja que les necessitats dels centres no són les mateixes.

Per això valora l’ajuda i l’impuls que donen els premis com el de la Fundació Carulla a les escoles en què tothom està “molt implicat” perquè els dota d’un acompanyament necessari. ”Jo no em puc quedar amb els braços plegats i caure al parany de la queixa”, conclou López, i per això, durant la seva etapa de director, ha impulsat aliances amb institució i la participació a tots aquests premis ”perquè la clau és que els nostres infants tinguin el millor”. Per això anima els mestres a perdre la por i a creure que ”de l’error se n’aprèn”.

El projecte Slamers també obté un guardó en la categoria Estímul

L’escola Octavio Paz ha estat guardonada en la categoria Estímul, igual que el projecte Slamers, joves amb paraula, una iniciativa de l’associació Slam Poetry Barcelona que ha portat escoles i instituts els concursos de poesia, els “slams”, en un primer pas, i l’ampliació del projecte a un campionat interescolar en el marc del Cosmòpolis del CCCB de Barcelona on els guanyadors de cada escola poden competir en un escenari professional.

La Núria Torras, una de les directores de l’associació, explica que fa uns cinc anys que han estat fent tallers de poesia als instituts i que és molt important poder portar aquests concursos fora de l’escola i per això considera que el premi ha estat “la cirereta” del projecte.

Elisabet Fernández, també directora del projecte, explica que és molt important que els joves entrin al món de la poesia, perquè ”són el futur”. Reconeix que al principi d’entrar a les aules de l’Institut Montserrat, del Centre Escolar Valldaura, l’Institut Miquel Tarradell i l’Institut Educatiu de secundària Barres i Ones, els alumnes es quedaven ”parats” perquè la poesia els sembla ”una cosa extraterrestre” però en començar a treballar l'”slam”, els surt la part ”més expressiva” i descobreixen una nova forma d’expressió que suposa ”autoconeixement i maneres d’expressar vida interior”.

L’escola Octavio Paz i el projecte Slam, joves amb paraula són dos dels més de 40 guardonats que aquest diumenge han recollit uns premis que busquen la transformació educativa els centres catalans a través dels llenguatges artístics, una iniciativa de la Fundació Carulla. La seva directora, Marta Esteve, defensa el valor d’aquests projectes amb un exemple gràfic: ”És diferent que una escola vagi a veure un museu que una escola es transformi en un museu, amb la seva col·laboració”.

Esteve assegura que hi ha estudis que demostren que el nivell d’abandonament i fracàs escolar disminueix amb els projectes de cinema, musicals o amb un punt artístic i per això anima tots els professionals de l’educació a tirar endavant canvis en el seu projecte educatiu.