El curs escolar 2015-2016 l’Escola Octavio Paz, al barri de Navas, va engegar de manera gradual un procés de transformació pedagògica que va anomenar OP-Innov@. Cada any escolar van incorporar una novetat educativa fins que aquest curs, quan celebren el 25è aniversari, han complert aquesta actualització transformadora que posa en relleu les relacions humanes.

Alumnes dividits per comunitats

Els 225 alumnes de l’Escola Octavio Paz inicien el dia a dia amb una assemblea diària en la qual participa tota la comunitat educativa. Després es divideixen per comunitats educatives: la comunitat de petits (P3, P4 i P5), la de mitjans (1r, 2n i 3r) i la de grans (4t, 5è i 6è). “Hem deixat de banda les assignatures i l’organització estanca per fer una classificació per interessos i que dona resposta a les inquietuds i interessos dels infants del segle XXI”, explica Xavi López, director de l’Escola Octavio Paz.

No hi ha assignatures

L’Escola Octavio Paz té un currículum escolar, però organitza la jornada per franges de treball. Així, la comunitat de petits aprèn de manera lliure a través d’ambients d’aprenentatge. Cada matí escullen quin és l’espai on volen començar el dia. Alguns ambients són Experimentem, Som Artistes, Juguem o Ens Comuniquem.

Les comunitats de mitjans i grans treballen de manera cooperativa a través de capses d’aprenentatge, que són propostes de treball guiat i globalitzat en els àmbits de ciències naturals, ciències socials, coneixement artístic i comunicació.

La línia pedagògica de l’Escola Octavio Paz es complementa amb laboratoris de llenguatges, basats en la teoria de les intel·ligències múltiples, de Gardner, i els espais competencials, en els quals els alumnes de primària treballen aspectes de les àrees de matemàtiques i llengua en grups reduïts.

A més, tenen un projecte de recerca d’escola per a tot el curs escolar. Aquest any és el cinema i l’escola està decorada amb aquesta temàtica.

Escola premiada

L’Escola Octavio Paz ha rebut els Premis Baldiri Reixac 2017 i 2018, que atorga la Fundació Carulla, en les categories de projecte global i alumnes, respectivament. També ha estat preseleccionada com a finalista aquest 2019 en la categoria d’estímul, dotada amb 4.000 euros, per l’ús dels llenguatges artístics com a recurs d’acompanyament en l’aprenentatge.

La Fundació Cercle d’Economia també l’ha escollit com a finalista del Premi Ensenyament, dotat amb 15.000 euros, que s’entregarà al maig. Xavi López assegura que ser finalistes “reivindica la feina que estan fent i els ajuda a seguir avançant”. El director explica que la dotació econòmica dels guardons serviria per adquirir material informàtic, llibres de lectura, material manipulable i invertir en formació del professorat.

Professors d’escoles i instituts de Madrid, Barcelona i la resta de Catalunya visiten les instal·lacions de l’Escola Octavio Paz per conèixer de primera mà com han dut a terme aquesta transformació pedagògica de 180 graus.