Un dels dilemes de les famílies amb nens amb autisme és si és millor dur-los a una escola convencional inclusiva o a un centre d’educació especial. Els que defensen la primera opció expliquen que en una aula envoltat d’alumnes “neurotípics”, els nens amb TEA, sovint ajudats de terapeutes especialitzats, aprenen gràcies als seus companys a relacionar-se, comunicar-se i mitigar en part la rigidesa que els caracteritza. La resta d’alumnes també aprenen valors que els faran persones més comprensives vers la diversitat que es trobaran en la seva vida adulta. La Salle Comtal de Barcelona és una de les escoles de la ciutat que aposten per la inclusió i que disposa d’una unitat especialitzada en autisme.

A pràcticament totes les aules de primària de La Salle Comtal hi ha, com a mínim, un nen amb TEA. A la de tercer, per exemple, hi ha en Carlitos. Quan toca matemàtiques, explica la seva tutora, l’Esther Arqué, ell fa la mateixa assignatura en què s’ha adaptat, això sí, el temari a les seves capacitats. D’aquesta manera s’integra en un grup que el comprèn i l’estimula. “Per imitació el Carlitos aprèn moltes coses”, explica Arqué, que assegura orgullosa que té “una classe molt especial”. A més d’en Carlitos, amb TEA, a la mateixa aula hi ha una nena amb problemes de visió, un nen amb problemes d’oïda i un altre amb un trastorn de conducta.

Aquesta diversitat a l’aula, lluny de veure-la com un problema, des del centre la defensen com la millor manera perquè els alumnes aprenguin a conviure amb la diversitat. “Els companys d’en Carlitos són autèntics terapeutes”, explica la Laura Figuera, una de les terapeutes que treballen al centre. “No només el nen amb autisme aprèn dels companys, també la resta ho fan del nen amb autisme. Estan aprenent uns valors que els faran millors persones en un futur.”

Per dur a terme el projecte d’escola inclusiva, La Salle Comtal disposa d’una USEE (Unitat de Suport a l’Educació Especial). La Generalitat posa els recursos per pagar un tutor responsable d’aquesta USEE i una educadora, a més d’algunes hores de vetllador. Això, però, segons la directora del centre, Marta Martínez, és insuficient per atendre els 15 alumnes amb TEA que ara mateix hi ha a l’escola. És clau, afegeix, l’ajuda que ofereixen terapeutes externs de l’associació Aprenem que, pagats per les famílies, acaben d’oferir el suport necessari per atendre correctament els alumnes amb dificultats. Des de l’escola demanen més recursos a la Generalitat per poder créixer i oferir els mateixos serveis a l’etapa de l’educació secundària.