Quadre Picasso falsificat

(ACN) Els Mossos han denunciat penalment un home per intentar vendre i empenyorar una obra d’art falsament atribuïda a Pablo Picasso. L’home té 71 anys, és de nacionalitat espanyola i veí de Barcelona.

La investigació es va iniciar a finals del 2019 quan els Mossos van tenir coneixement que un empresari barceloní estava intentant empenyorar per 200.000 euros una obra d’art a una entitat de finançament de Barcelona que oferia préstecs pignorats. L’obra, amb el nom ‘Le Peintre’, anava acompanyada d’un certificat d’autenticitat emès suposadament per la filla de l’artista i d’un contracte de compravenda, signat el 1994 per 110.000.000 de pessetes, així com diferents adhesius de galeries de Londres i París per buscar de donar més rellevància a la peça.

La Unitat Central de Patrimoni Històric va contactar a París amb Picasso Authentification, entitat encarregada de vetllar i protegir el llegat de Picasso. La fundació va respondre que l’obra era una falsa atribució al pintor i el certificat que l’acompanyava no podia ser de la peça en qüestió.

El venedor ja coneixia que era una obra falsa

Els investigadors van determinar que la persona que oferia l’obra sabia que era falsa. En una altra ocasió ja l’havia intentat vendre, però el comprador va mantenir les normes de cura d’aquest tipus de transaccions i va fer consultes amb una sala de subhastes de Barcelona, on li van indicar que era falsa.

Davant d’aquests fets, els investigadors van denunciar penalment l’home. A més, per evitar perjudicis d’altres potencials compradors i la seva deslocalització, van localitzar i intervenir l’obra i la documentació que l’acompanyava. Els agents van observar que la peça era una còpia d’un original de Picasso amb el mateix nom i any que havia estat impresa a tinta sobre tela i, posteriorment, retocada amb pinzellades de pintura resseguint el dibuix inferior.

Quadre Picasso falsificat

El quadre s’havia envellit per simular una pàtina del temps

A més, el quadre s’havia sotmès a diferents processos artificials d’envelliment i duia adherides al revés etiquetes de galeries i cases de subhastes. L’objectiu de l’autor de la falsificació era simular una pàtina del temps i crear una falsa traçabilitat de l’obra per generar confiança en els compradors i augmentar-ne el valor en el mercat de l’art, segons els Mossos.

Els Mossos han alertat que s’han de mantenir normes de cura en transaccions d’aquest tipus, com ara comprar les obres per canals segurs i reconeguts i demanar una certificació d’autenticitat en empreses expertes del sector.