Els joves de quatre centres residencials d’educació (CRAE) de Barcelona han après a dibuixar a través del projecte La Tira!. Ho han fet amb il·lustradores de renom: Cristina Bueno, Flavita Banana, Lyona i Monstruo Espagueti. L’objectiu dels tallers és donar a conèixer l’acolliment familiar i, si s’aconsegueix el finançament necessari, es publicarà un llibre amb les il·lustracions que han fet els infants.

Cinc adolescents del CRAE Urrutia, a Nou Barris, fa unes setmanes que expressen les seves emocions dibuixant. Els acompanyen Guillem Aguadé, educador de la cooperativa ISOM, i Cristina Bueno, una de les il·lustradores amb més projecció de Catalunya. Durant 12 hores (dividides en vuit sessions) els adolescents han respost amb dibuixos a preguntes com ara “qui soc?” o “què em costa més al matí?” i a d’altres més imaginatives, com ara “què faries si fossis president d’una empresa tecnològica?”.

L’objectiu dels tallers del projecte La Tira! és doble: d’una banda, posar a l’abast dels residents als CRAE una nova via per expressar-se i, de l’altra, donar a conèixer l’acolliment familiar. Una de les impulsores del projecte, Mireia Calafell, ha explicat a betevé que La Tira! neix d’una experiència personal. “Vaig conèixer una noia que treballa en un CRAE i li vaig dir que m’expliqués què era això. I a partir d’aquí vam dir: ‘ostres, com trobem la manera de parlar de l’acolliment?’, perquè hi ha una necessitat real”.

Proper objectiu: Sant Jordi

Si tot va bé, el proper pas de La Tira! —que impulsa  l’Ajuntament de Barcelona i el departament d’Afers Socials de la Generalitat— és convertir les il·lustracions dels joves en un llibre. Per fer-ho, les impulsores encara han de trobar el finançament necessari, uns 8.000 €. El llibre, que hauria de veure la llum per Sant Jordi, també inclourà dibuixos de les quatre il·lustradores que han format part del projecte i es vol que tingui textos per promoure l’acolliment familiar.

A Catalunya hi ha 1.892 infants i adolescents en situació de vulnerabilitat que viuen en centres residencials d’educació. En ells fan pinya i creen una família amb altres joves que estan en condicions similars fins que no poden tornar a l’entorn familiar biològic o troben una família d’acollida.