A Barcelona hi ha cinc estacions com aquesta que mesuren la qualitat de l'aire. Segons les dades mitjanes d'aquestes estacions, la contaminació atmosfèrica s'havia anat reduint des del màxim assolit l'any 2006, però l'any passat va tornar a augmentar. Sobretot les micropartícules de pols en suspensió, que surten dels tubs d'escapament dels vehicles i també de les obres. Però també els òxids de nitrogen, produïts sobretot pels motors dièsel. XAVIER QUEROL, bioquímic i investigador de l'IDAEA-CSIC "Aquest increment que s'observa del 2010 al 2011, sobretot l'atribuïm a efectes meteorològics. En aquest sentit, el 2010 va ser un any amb vents marcats que van dispersar molt la contaminació de Barcelona i el 2011 va ser menys. Però les emissions més o menys estan constants." El problema és que, en òxids de nitrògen, Barcelona fa anys que supera el valor límit de protecció de la salut establert per la Unió Europea, sobretot en determinats punts de la ciutat. XAVIER QUEROL, bioquímic i investigador de l'IDAEA-CSIC "La directiva 2008/50 de la Comissió Europea el que diu és que, si a una ciutat una de les estacions supera, tota la zona de qualitat de l'aire supera. Per tant, aquests valors mitjans no reflecteixen realment els punts màxims de contaminació que hem pogut tenir." Per reduir la contaminació, 125 ciutats europees tenen restringit l'accés al centre dels vehicles més contaminants, que sovint són els més antics i els que circulen durant més hores al dia. El pla estatal de millora de la qualitat de l'aire preveia mesures com aquesta, però amb el canvi de govern no s'ha arribat a aplicar. Pel que fa a la Generalitat, que és qui té les competències, el decret de mesures per reduir la contaminació està pendent d'aprovar des de l'any passat.

2008 2009 2010 2011
PM10 (microg/m3) 40 39,9 31 34   (+9,7%)
NO2 (microg/m3) 50 49,2 47 48   (+2,1%)
Ozó (microg/m3) 35 38,7 44 40    (-9,1%)
CO (mg/m3) 0,4 0,4 0,4 0,5   (+25%)

Font: Agència de Salut Pública de Barcelona
El pitjor de l’aire de Barcelona és la quantitat d’òxids de nitrogen (NO2) que conté. Aquest contaminant surt sobretot dels tubs d’escapament dels vehicles amb motor dièsel i, segons la Unió Europea, cap estació de mesura no hauria de registrar una mitjana anual de més de 40 micrograms, si bé es permet superar durant 35 dies els 50 microgrmas.

Als tècnics de salut i medi ambient també els preocupa la quantitat de partícules de menys de 10 micres (PM10) que hi ha en suspensió en l’aire que respirem. Aquest polsim s’introdueix als nostres pulmons i fins i tot arriba a traspassar-los fins al torrent sanguini, amb la qual cosa les malalties que agreuja no són només respiratòries sinó també cardiovasculars. S’estima que el trànsit rodat és l’origen de prop de la meitat d’aquestes partícules, tot i que també se’n generen a les obres i a la indústria.

El monòxid de carboni (CO), produït sobretot pels vehicles amb motor de benzina, no afecta substancialment la qualitat de l’aire a Barcelona: durant els darrers anys, els nivells no han superat mai el microgram per metre cúbic i el límit establert per la Unió Europea és de 10 micrograms.

Mesures a prendre

La contaminació atmosfèrica a Barcelona va assolir el màxim històric al 2006. L’any següent, la Generalitat va aprovar el primer pla de millora de la qualitat de l’aire, amb 70 mesures concretes per reduir les emissions contaminants entre les quals hi havia la polèmica limitació de velocitat a 80 km/h en els accessos a l’àrea metropolitana. Segons Xavier Querol, investigador de l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC), només van arribar a implementar-se el 30% de les mesures previstes.

L’any passat, el nou govern català va presentar el nou pla de millora de la qualitat de l’aire, que a data d’avui no ha estat aprovat. El Govern central va aprovar al novembre un pla estatal que preveia etiquetar els vehicles més contaminants i prohibir-ne l’accés als centres urbans més contaminats, com ara el de Barcelona. El nou executiu del PP no l’ha posat en marxa, però la Generalitat va assegurar que impulsaria aquesta mesura pel seu compte, en exercici de les seves competències en matèria de contaminació ambiental. Els experts asseguren que restringir l’accés a la ciutat del 3% de vehicles que més contaminen podria rebaixar el 15% els nivells de pol·lució. A Europa hi ha 125 ciutats amb restriccions d’accés per als vehicles que més contaminen, entre elles Londres o Berlin, però també moltes capitals italianes amb problemes de pol·lució similars als que té Barcelona.

Atès que la contaminació ambiental a l’àrea metropolitana de Barcelona supera els límits admesos per la Unió Europea, diverses entitats ecologistes, veïnals i socials van presentar l’any passat una denúncia a la Fiscalia de Medi Ambient. El fiscal manté la investigació oberta, però fins ara no s’ha pronunciat sobre les possibles responsabilitats que es puguin derivar de l’incompliment d’aquests límits.

Segons el Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat evitaria més de 1.000 morts a l’any, a més milers de casos de bronquitis i malalties cardiorespiratòries. Els pneumòlegs recomanen no fer esport a les vies més transitades de la ciutat i evitar-les sobretot si ja es pateix alguna malaltia respiratòria.