La presència d’amiant al metro i en sostres fets amb el material conegut com a uralita, que conté amiant, està protagonitzant titulars els darrers mesos. Es tracta d’un material que pot danyar greument la salut i, per tant, és molt important seguir un procediment meticulós a l’hora de retirar-lo.
Els treballadors de les empreses especialitzades en retirar aquest material han d’anar degudament protegits quan treballen amb una màscara amb filtres i un vestit d’un sol ús que evita que les partícules d’amiant s’enganxin a la roba. Per llei, només poden treballar retirant amiant en torns de quatre hores al dia. Quan els operaris actuen, la resta de treballadors de l’obra no poden estar a les immediacions.
Com es retiren els sostres d’uralita?
A l’hora de retirar sostres de fibrociment, també conegut com a uralita, els treballadors han d’aplicar un làtex líquid que compacta totes les fibres del material i evita que les partícules surin en l’aire. A l’hora de tallar les plaques, cal utilitzar cisalles i mai un element rotatori, com una radial, perquè això podria erosionar la placa. Un cop tallades, s’han de treure per separat sense arrossegar una placa sobre l’altra. Finalment, el material s’embala amb un plàstic especial i es trasllada al dipòsit de residus que hi ha a Castellolí (l’Anoia). De fet, és l’únic contenidor per dipositar amiant que hi ha a Catalunya.
[vc_row][vc_column][vc_btn title=”ET POT INTERESSAR: Un extreballador del metro amb càncer presenta una demanda per exposició a l’amiant” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/amiant-metro-demanda-treballador-cancer/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]
L’amiant present en la pintura es retira amb un procediment diferent
Un dels titulars de les últimes setmanes és la presència d’amiant a la pintura del metro, concretament als bastidors dels vagons, situades a sota dels combois. Tot i que TMB insisteix que la presència d’aquesta substància està controlada i no suposa cap perill, cal ser molt curós a l’hora de retirar-lo.
En aquest cas, l’única manera de treure la pintura és rascar la superfície i aquest mètode pot expulsar pols amb partícules d’amiant. Per això, a l’hora de la retirada, s’instal·len unes bombolles hermètiques, a les quals s’extreu l’aire, i des d’on treballen els operaris. Gràcies a aquest mètode, la pols que es desprèn de la pintura cau amb més facilitat a terra, cobert amb plàstic que, més tard, s’embolcalla.
[vc_row][vc_column][vc_btn title=”PER SABER-NE MÉS: Detectats 200 elements amb amiant al metro” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/amiant-metro-inventari-afectats-cancer-pulmo-asbestosi-mesotelioma/|||” css=”.vc_custom_1540210221769{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][/vc_column][/vc_row]