El pneumòleg Josep Tarrés, expert en amiant, considera que hi ha un risc en la circulació del tren amb els tres combois on s’ha detectat pintura amb amiant i n’aconsella la retirada. Considera que la fricció que es produeix en el moviment dels trens pot provocar que l’amiant es desprengui i quedi suspès a l’aire. TMB insisteix que la pintura està en bon estat i que, fins i tot, s’han fet medicions en l’aire de vagons i túnels, i totes han donat negatiu en amiant.

La pintura amb amiant es va detectar als bastidors de tres combois d’un tren de la Línia 1 que continua circulant. La pintura està als baixos dels vagons i en la composició s’ha detectat entre un 5 i un 10 % d’amiant, que segons TMB si no es toca, rasca o manipula no es degrada. Amb aquest argument l’empresa defensa que no existeix perill per als passatgers ni per als conductors, perquè no hi entren en contacte. El pneumòleg Josep Tarrés, especialitzat en malalties relacionades amb l’amiant, discrepa i n’aconsella la retirada.

No cal provocar una alarma, però sí una alerta

Segons Tarrés, pneumòleg emèrit de l’Institut Català de Salut (ICS), el risc existeix, perquè encara que la pintura amb amiant s’hagi detectat als baixos dels combois, aquests estan en moviment i quan hi ha fricció, això pot provocar que les fibres d’amiant es desprenguin. “Encara que no hi hagi un contacte directe, cal tenir en compte que l’amiant és nociu per via inhalatòria”, explica, i que per tant, el respirem quan està a l’atmosfera i es queda a l’interior del pulmó.

El metge també insisteix que el perill pot ser petit però és real. “El problema de l’amiant és que és un cancerigen de primer nivell, com el tabac”. Les fibres s’inhalen, entren a l’aparell respiratori i es queden als alvèols, al costat de la pleura. L’exposició reiterada té greus efectes sobre la salut, que sovint no apareixen fins a 40 anys després, a causa del període de latència. Entre les malalties que provoca hi ha el mesotelioma, el càncer de pulmó més agressiu.

TMB assegura que els mesuraments d’aire han donat negatiu

Des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) insisteixen que s’ha comprovat que la pintura està en bon estat i que no hi ha perill per a la salut. També expliquen que s’han agafat mostres d’aire, tant de l’interior dels combois com dels túnels i andanes per on circulen, i no hi han trobat cap partícula d’amiant.