Ja fa sis dies que el passaport de la covid-19 ha passat a formar part del dia a dia de molts ciutadans i és un requisit per entrar a bars, restaurants, gimnasos i residències. La normativa diu que els bars i restaurants han de designar persones per al control d’accessos per comprovar que el client disposa del certificat de la covid-19 en regla. La realitat, però, és que alguns ho fan i d’altres no.

“He anat a una cafeteria i dos restaurants i la veritat és que no me l’han demanat enlloc”, ha confessat a betevé la Natàlia, veïna de l’Eixample. “Em va sorprendre però suposo que amb una mesura tan nova hi ha d’haver un marge d’adaptació”, afegeix. Un altre veí, en Carles, en canvi, ja l’ha hagut d’ensenyar diverses vegades: “Sobretot he anat a cafeteries i me l’han demanat a totes”.

Més enllà d’això, molts es pregunten fins a quin punt és efectiva una mesura en què és tan fàcil fer trampes. “Jo m’he trobat que no miren res que identifiqui la persona, pots portar el d’un altre i no ho sabran”, comentava la Laura. En una línia similar, en Jordi ha explicat que en el seu cas sempre que l’ha ensenyat l’han verificat amb la vista, sense escanejar el codi i “mirant-ho de lluny”.

És obligatori demanar el DNI amb el certificat?

Un dels principals dubtes ara mateix entre els restauradors és si s’ha de demanar o no el DNI quan s’ensenya el passaport de la covid-19. De fet, el mateix Gremi de Restauració ha demanat al govern que ho aclareixi i en cas que sigui així que ho faci constar a la següent resolució. A la que actualment està en vigor no s’especifica. La portaveu del govern, Patrícia Plaja, va anunciar aquest dimarts que es faran controls aleatoris en la restauració per comprovar que es demana el certificat.

FECASARM denuncia el col·lapse del web per verificar certificats

Una de les patronals del sector, la FECASARM, assegura que els locals fan el que poden per complir la normativa. No els ho posa fàcil, diuen, que el web per llegir els codis QR no funcioni correctament. “Alguns empresaris ens han manifestat que a les hores punta d’esmorzar, dinar i sopar el sistema es col·lapsa”, ha assegurat a betevé Joaquim Boadas, secretari general de FECASARM. Reclamen que s’hi posi solució mitjançant “l’aplicació que el govern va dir que desenvoluparia i que serviria per evitar que tot vagi via web”.