(ACN/Redacció) Un 84 % dels ciutadans de Barcelona aposten per incloure la formació en programació informàtica en l’educació obligatòria. Ho apunten els resultats de l’Observatori de l’Educació Computacional, un informe impulsat des de Barcelona Activa i l’Institut Telling Insight que destaca algunes dades sobre l’accés i l’ús de la programació entre la comunitat educativa, docents, famílies i alumnes.

Entre d’altres, l’anàlisi assenyala la manca de recursos dels docents per poder formar en programació, les desigualtats entre centres educatius o el biaix de gènere dins el sector. Així, els resultats de l’estudi apunten que un 50 % dels enquestats creuen que l’accés a la formació computacional depèn de cada centre educatiu o del nivell socioeconòmic de l’alumnat.

En la presentació de l’informe, Meritxell Clemente, de l’Institut Telling Insight, ha assenyalat que el sistema educatiu “un problema de capacitació” del professorat pel que fa a les competències digitals. Segons l’informe, que també ha recollit dades qualitatives més enllà de les quantitatives, el nivell de digitalització de partida del professorat és “desigual”: a primària hi ha una manca de formació específica, un fet que genera angoixa els docents, mentre que a secundària hi ha molts professors TIC i de robòtica que n’han d’aprendre “sobre la marxa”.

Manca de referents entre les causes del biaix de gènere i socioeconòmic

En la presentació de l’Observatori, la regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil, ha fet valdre que sovint el “llenguatge” de la programació informàtica és “desconegut” segons l’àmbit socioeconòmic a què pertany la persona, un fet que s’agreuja en el cas de les dones. Així, Gil ha apuntat que l’accés a la formació en programació també depèn de la “manca de referents”. “Si no tenim referents és difícil que ens emmirallem en gent. Si no coneixem un llenguatge no sabem el que ens estem perdent i és difícil que l’incorporem al nostre dia a dia, i això passa entre els joves, però també entre els professionals que els hem de formar”, ha assenyalat. “Si no sabem que existeix, no podem dir-los que per aquí pot anar el seu futur professional”.

Així mateix, la regidora també ha posat sobre la taula la responsabilitat de les administracions públiques a l’hora de facilitar l’accés a la formació digital a tot l’alumnat, amb especial atenció en els centres públics. “Des de les administracions també hem de garantir la formació en programació i matèries digitals, perquè si no ho garantim des de la pública estarem creant una nova capa de desigualtat”, ha constatat.