Els valors d'àxid de nitrogen no han sobrepassat el límit establert per les autoritats sanitàries i la Generalitat, 200 mgr/m3 però hi estem molt a prop per això la el govern català ha decidit activar el protocol per la contaminació atmosfèrica. Tot i que són molts els factors que contribueixen en aquesta situació el principal és el vehicle privat, per això des de les sis del matí en vies ràpides com la B-23 es recomana no circular a més de 90 km/h. Les instal·lacions industrials grans, com les cimenteres o les que generen energia i que van lligades al Port de Barcelona, també estan en alerta. JOSEP ENRIC LLEBOT, secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat "Aquestes instal·lacions tenen uns determinats protocols que, per exemple, eviten que facin procediments rutinaris per exemple d'arrencades de procediments diferents que utilitzen que fan més emissions que no pas en el seu funcionament habitual o fins i tot si la situació arribés a ser tan important que no ho és en aquest moment, doncs reduir la seva activitat." Però el factor que ha fet repuntar la pol·lució aquests dies és meteorològic, concretament un potent anticicló. De fet, tenim les pressions atmosfèriques més altes dels últims 15 anys: passen dels 1040 hectopascals, un fet molt poc usual a Barcelona. És precisament aquest fenomen el que impedeix la dispersió dels contaminants perquè el pes de l'aire exerceix una força sobre les capes més superficials de l'atmosfera. XAVIER QUEROL, investigador "Un anticicló produeix una inversió tèrmica, vol dir que la temperatura que tenim a dalt és més alta que la que tenim a baix i, per tant, l'aire calent que puja sempre, en aquest cas no puja, llavors és com si li poséssim una tapa a una olla i apretéssim cap avall, llavors l'espai que tenim és molt petit perquè tenim una tapa dalt. Com la tapa de l'olla està apretant es concentra molt la contaminació." L'anticicló, doncs, engabia l'aire i no permet que es renovi. Una situació que contribueix al repunt de la pol·lució i que afecta les persones amb l'aparell respiratori més sensible. Aquest matí però els esportistes habituals no han deixat de córrer, si bé alguns sí que ho han notat "Quan corres i respires sents que l'aire que t'entra als pulmons no és un aire fresc." "Es nota que està molt carregat l'ambient." "No ho he apreciat, sincerament" Un altre dels efectes que es poden notar aquest dies és la sensació de cansament o mals de cap.

Convivim en aquests moments amb un potent anticicló, o el que és el mateix, un centre d’altes pressions. De fet, tenim les pressions atmosfèriques més altes dels últims 15 anys: passen dels 1040 hPa (hectopascals), un fet molt poc usual a Barcelona. Aquest fenomen suposa, per exemple, que s’impedeix la dispersió dels contaminants, precisament perquè el pes de l’aire exerceix una força sobre les capes més superficials de l’atmosfera (a nivell del mar).

Per entendre-ho millor, hem d’imaginar-nos una olla bullint sense tapa, a l’interior de la qual es troba l’aire de Barcelona. En repòs, el vapor pot escapar a l’exterior perquè no hi ha tapa. Ara bé, quan tenim l’anticicló tan potent com el que predomina ara mateix, és com si en realitat l’olla sí que en tingués una que n’impedís la sortida als contaminants que generem, majoritàriament òxids de nitrogen, per l’ús de vehicles de motor o l’emissió de residus industrials. Això, juntament amb la contínua producció de partícules en superfície, implica un empitjorament ràpid de la qualitat de l’aire que respirem.

Quan marxarà la contaminació? La resposta és fàcil: quan marxi la tapa de l’olla. Això acostuma a passar quan plou o fa vent, o quan tenim un canvi de masses d’aire gràcies al pas d’un front suficientment actiu que pugui acabar escombrant la contaminació existent. No és el cas del que ens visitarà aquest diumenge, que no deixarà precipitacions, però almenys serà una primera oportunitat per netejar una mica l’ambient i durant unes hores renovar aquest aire pol·lucionat. En realitat, la setmana vinent, continuarà l’anticicló, i és per això que cal actuar. Com?

D’entrada, activant, com s’ha fet, el protocol de contaminació atmosfèrica que limita la velocitat en el trànsit rodat a 90 quilòmetres per hora en aquells accessos a Barcelona on habitualment es pot córrer més. S’aplica, de fet, a les vies que tenen un sistema de velocitat variable. També es recomana a la població que utilitzi el transport públic a l’hora de desplaçar-se i s’insta les elèctriques i les companyies cimenteres a reduir les emissions. Està previst que el protocol es mantingui activat tot el cap de setmana i dilluns es valorarà si ha disminuït la contaminació i, per tant, si es pot desactivar.