L’Ajuntament no donarà més permisos per construir benzineres noves a l’entramat urbà de la ciutat. Només permetrà obrir-ne a les rondes i les zones de polígons industrials. Així ho preveu el Pla especial urbanístic que regularà la implantació de gasolineres a Barcelona, que ja ha obtingut el primer “sí” de la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, amb els vots favorables del govern (BComú i PSC), ERC, JxC i BCanvi). Cs i el PP han fet reserva de vot.

Pel que fa a les benzineres que ja hi ha dins de l’entramat urbà de Barcelona, el pla preveu que es mantinguin les 105 que ja estan operatives. Segons ha explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, la majoria (70) estan en carrers de la xarxa viària bàsica. Sanz ha justificat el pla per evitar “sorolls, trànsit i altres molèsties veïnals”.

El pla encara haurà de rebre el “sí” definitiu del plenari municipal d’aquest juny. Fins aleshores —i des del maig del 2018— ha estat en vigor una suspensió de llicències per evitar una allau de peticions per obrir benzineres mentre s’elaborava el projecte.

Les estacions per a cotxes elèctrics, a banda

El que no preveu el pla de gasolineres és la regulació de les estacions per recarregar vehicles elèctrics. Durant la comissió, alguns grups de l’oposició han pressionat el govern municipal perquè reguli aquesta qüestió, i Janet Sanz ha dit que “volem fer una proposta de regulació per a les electrolineres” perquè “caldrà definir en quins espais de l’entorn urbà han d’incorporar equipaments elèctrics”.

La tinenta d’alcalde també ha recordat que l’Estat està preparant una normativa per obligar les benzineres convencionals a incorporar punts de recàrrega elèctrica.