Des de l'1 de gener l'Ajuntament ha inspeccionat unes 500 terrasses de les aproximadament 3.000 que hi ha a Barcelona. Fins a final d'any es revisaran totes per adaptar-les a la nova normativa. Primer se'ls obrirà una fitxa en què es comprovarà si passen els requisits mínims per tenir la cèdula de 2014. Les que no els compleixin tindran una nova inspecció encara no sancionadora. En la tercera visita dels inspectors sí que se'ls podrà retirar la llicència d'activitat, i en una quarta visita, si tampoc no compleixen la normativa es procedirà a retirar-ne tots els elements que incomplexin l'ordenança. DECLA ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "Si al cap de l'any veiem que això no dóna resultat voldrà dir que ho hem fet molt malament, en 23 dies és molt aviat per fer aquest judici." Des d'Unitat per Barcelona, que ha portat aquesta qüestió a la Comissió d'Hàbitat Urbà, diuen que l'Ajuntament hauria de ser molt més estricte en el compliment de la normativa. JORDI PORTABELLA, president del Grup Municipal d'ERC+Dcat+Rcat "Hi ha molts exemples de noves instal·lacions que incompleixen la normativa en carrers tan cèntrics com Pau Claris amb Urquinaona." Totes les inspeccions es faran al llarg d'aquest any, però no serà fins a 2017 que totes les terrasses de Barcelona hauran d'estar adaptades a la nova normativa.

El gerent adjunt d’Urbanisme, Albert Civit, ha explicat que de les més de 3.000 terrasses que s’han de revisar, ja se n’han inspeccionat 500. Si els establiments de restauració superen aquesta primera revisió, se’ls atorga la cèdula de 2014. Si, per contra, no s’hi adeqüen, està previst fer una segona inspecció en què es tornarà a incidir en els aspectes irregulars. Finalment, i per als casos més irregulars, es preveu una tercera inspecció en què s’obriran expedients sancionadors. En les actuacions que s’hagin de fer després de la tercera, Civit ha afirmat que s’hauran de retirar els elements no admesos i, per tant, ha dit que “hi anirem amb una furgoneta i ens endurem els elements que no estiguin correctes”. Fins a l’estiu s’examinaran fins a tres vegades els establiments que no compleixin la normativa de la nova ordenança.

32 espais singulars

En el cas de les zones singulars, el gerent adjunt d’Urbanisme ha afirmat que ja s’estan redactant les normatives del passeig de Gràcia i la rambla de Catalunya, i s’ha començat a estudiar els elements de l’avinguda Diagonal, el Paral·lel, el carrer de Blai i la plaça Reial.

El tercer tinent d’alcalde, Antoni Vives, ha afirmat que tot i que “és possible que se’ns escapin coses”, el consistori té un pla de seguiment i un pla d’inspecció i la voluntat és “corregir la situació anterior que s’havia produït” i adequar l’espai públic. De fet, el pla d’implantació continuarà fins a 2017 perquè hi ha diferents elements de l’ordenança que es van desplegant a poc a poc al llarg dels anys.

Els 11 punts de l’ordenança

La normativa obliga a retirar els elements adossats de les façanes, la publicitat dels elements de la terrassa així com el mobiliari auxiliar; també s’han de treure les mampares laterals, els elements d’anivellació, els aparells audiovisuals i l’enllumenat de color o amb efectes d’intermitència. La normativa només permet situar una pissarra o faristol, obliga a treure els bujols de recollida selectiva quan la terrassa estigui en funcionament i a retirar tot el mobiliari en el tancament de la terrassa.