La 12a edició del Festival Sâlmon aterra a Barcelona aquest dijous, 15 de febrer. El periodista especialitzat en teatre i col·laborador del ‘Plaça Tísner‘, Nil Martín, explica a la seva secció del programa en què consisteix aquest festival d’arts en viu que “presenta artistes i espectacles que, com els salmons, neden a contracorrent” i aposta tant pel talent local com internacional.

El festival torna al seu format habitual de 10 dies, del 15 al 25 de febrer, durant els quals podrem veure espectacles a vuit espais de la ciutat. Martín ens destaca algunes de les propostes que, a través de discursos dissidents, combinen la dansa contemporània amb formats híbrids, com ara la música i el pensament, entre d’altres disciplines. Pots veure la secció sencera de Nil Martín en el vídeo superior.

Inauguració transgeneracional

El festival començarà aquest dijous amb un doble programa de propostes transgeneracionals que tracten sobre la transmissió de la dansa. D’una banda, a l’Antic Teatre s’estrenarà ‘Paisaje tres‘, de Kike García i Jesús Bravo. De l’altra, a La Caldera hi haurà sessió doble (18 i 20 hores) de ‘Figuring Age‘, de Boglárka Börcsök i Andreas Bolm.

‘Figuring Age’ barreja la dansa amb una experiència de cinema immersiu. Les seves creadores recullen enregistraments de tres ballarines centenàries, que van ser pioneres a Hongria als anys 30, filmades en l’actualitat a casa seva. Durant l’obra, es pot veure una coreografia que encarna aquestes dones, per a donar transmissió i continuïtat a la seva dansa, que ha estat silenciada pel pas del temps.  

‘Les chevaliers’

Al festival, també s’hi poden troben espectacles en procés de creació, inacabats i que necessiten provar-se amb públic per acabar d’ajustar-ne detalls. Aquest dissabte, 17 de febrer a les 17 hores, també a La Caldera, Les chevaliers faran un assaig en obert. El muntatge explica les aventures d’unes cavalleres contemporànies que busquen sense repòs el Sant Grial, tema que apareix des del ‘Perceval’, de Chrétien de Troyes, fins als Monty Python. L’objectiu és aprofundir en la idea de la recerca.

L’obra està coproduïda pel mateix festival i serà el proper espectacle de la companyia barcelonina Los Detectives, liderada per Maria García Vera i Mariona Naudin (‘Concrete Matter’, 2023), en aquest cas, amb la direcció de Sofia Asencio (creadora al capdavant de la icònica Societat Doctor Alonso).

Música electrònica

Dissabte a la nit, el Sâlmon també programa una sessió de música electrònica a partir de mitjanit a la Sala Upload. Hi actuarà Jokkoo Collective, col·lectiu barceloní que investiga la música electrònica avantguardista provinent del continent africà

Entre l’escena i el pensament

Diumenge, 18 de febrer, a les 18 hores al Centre Cívic Parc Sandaru es duu a terme una activitat gratuïta híbrida. La investigadora i artista Isabel de Naverán hi oferirà la conferència performativa ‘Envoltura, historia y síncope’, que parteix de la biografia d’Antonia Mercé i Luque, ballarina i bailaora espanyola anomenada “La argentina”, i que també es relaciona amb un llibre del mateix nom de De Naverán. Després de la conferència escènica, hi haurà una conversa oberta sobre l’obra amb María García Ruiz.

‘Yellow Towel’

Dana Michel, aclamada artista canadenca d’ascendència caribenya, porta per primer cop a Barcelona el seu primer èxit, ‘Yellow towel‘, estrenat l’any 2013. El que fa en aquest espectacle és, amb un to entre seriós i absurd, investigar quins són els estereotips occidentals que existeixen al voltant de la cultura negra i els éssers marginals. Tots aquells tòpics associats a la negritud: determinades maneres de moure’s, de parlar, certs tipus de música…  La cantant actuarà el 21 i 22 de febrer al Mercat de les Flors

‘Ambient Theatre Fury’

Anna Franziska Jäger i Nathan Ooms són dues artistes belgues molt joves que venen per primer cop a Barcelona amb l’espectacle ‘Ambient Theatre Fury’, el 22 i 23 de febrer al Mercat de les Flors. Els creadors de l’obra parteixen del que anomenen “la cultura ambiental i frívola de les plataformes digitals i el capitalisme salvatge, orientat a la saturació d’informació”.

Sèries de Netflix, cançons pop, xarxes socials… i les implicacions que té relacionar-se en un món així, on l’ego també hi és molt present. El que fan en escena és, des del text i el cos, exagerar o accentuar aquests missatges que ja rebem: des de la sobreinformació a la cultura de l’autoajuda del “sigues tu mateix” o el “si vols, pots”. Tot, subtitulat en català.

‘Fairfly’

Aquest espectacle més tradicional ja fa temps que roda, però és una comèdia reflexiva sobre l’emprenedoria: torna el primer gran èxit de La Calòrica, ‘Fairfly’, fins al 28 d’abril a l’Espai Texas. Una obra que parla sobre quatre personatges que, al voltant d’una taula, intenten emprendre un negoci per aixecar una empresa emergent o “start-up”.

Interpretats per Queralt Casasayas, Vanessa Segura, Xavi Francés i Aitor Galisteo-Rocher, els quatre personatges parlen, sense moure’s de la taula, dels privilegis i perversions del món empresarial en què vivim. 

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a