S’ha presentat a la Llibreria Ona la campanya “Fes un bon paper”, que impulsa l’Institut de l’Ecoedició, creat tot just fa un any i que aprofita l’avinentesa per presentar-se. Diverses accions pretenen difondre i reflexionar al voltant dels beneficis i reptes d’un nou model de producció, distribució i consum del llibre.

L’objectiu de l’Institut de l’Ecoedició és aglutinar tots els agents del sector editorial possibles vetllant pel foment i la verificació de la sostenibilitat ambiental en el món del llibre a Catalunya. “Potser quan comprem fruita ens fixem la procedència d’una mandarina, però no mirem amb quin paper està fet un llibre o on ha estat imprès. És important que la sostenibilitat esdevingui un criteri de producció, distribució i consum”, explica la directora de l’Institut, Laia Figueras.

La motxilla ecològica

Prop del 50 % de l’impacte ambiental del món editorial depèn del paper emprat, que no sempre prové de boscos gestionats de manera sostenible. Però hi ha altres mesures per fabricar llibres des de la consciència ecològica. L’Institut de l’Ecoedició ha creat un segell —la motxilla ecològica— que quantifica factors com la petjada de carboni, el consum d’aigua, els residus generats, l’energia emprada i les matèries primeres. Ja es pot veure el segell en llibres de diverses editorials (La Campana, La Magrana, Ed. Salvatella i d’altres).

L’acte a la Llibreria Ona, una xerrada sobre l’ecoedició, ha estat una mena de presentació de l’Institut i de la campanya, que tindrà com a acte central el Parlament de l’Ecoedició, el 23 de febrer, a la Biblioteca Jaume Fuster. A més de diversos agents del sector, hi participaran representants d’entitats ecologistes, de l’Institut Català de les Empreses Culturals, i de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic.