Va sorgir a l’Institut Vázquez Montalbán de Sant Adrià de Besòs ara fa vuit anys i s’ha consolidat amb èxit com una proposta per fomentar la lectura entre els estudiants. Inspirada en un programa televisiu de cites a cegues, First (Literary) Dates ha aplegat aquest any fins a 300 alumnes de secundària provinents de diferents poblacions del Vallès, el Barcelonès i el Baix Llobregat.

Segons explica al programa ‘Plaça Tísner’ la coordinadora del projecte, Rosalía Delgado, els joves “no parlen espontàniament de llibres i se’ls ha d’ensenyar a comunicar-se a través de la lectura perquè és molt enriquidor”.

És una experiència immersiva que promou que els nois i noies es relacionin presencialment”
Rosalía Delgado, coordinadora

Aquest any s’ha celebrat també per primera vegada al País Valencià i, segons Delgado, la idea és “que s’organitzi a tot arreu perquè promou que els nois i noies es relacionin presencialment” en un món cada cop més monopolitzat per la comunicació a través de les pantalles. Destaca, a més, que la trobada és una experiència “immersiva” que inclou la participació d’estudiants d’hostaleria d’El Llindar, a l’Hospitatet, que s’ocupen del berenar, a banda d’actuacions musicals i de dansa i concursos.

Per als participants és, sobretot, una oportunitat de compartir l’amor per la lectura. És el cas de Sara López, alumna del Vázquez Montalbán, que assegura que és també una manera de “descobrir gèneres nous i diferents perspectives i punts de vista”. Per la seva banda, Chahd Nafis, de l’Institut Nou de Santa Coloma de Gramenet, considera que llegir és una bona alternativa al telèfon mòbil: “S’aprèn un munt i deixes que la teva imaginació flueixi”.

Implicació d’alumnes de batxillerat

L’activitat està destinada als alumnes d’ESO, però també implica als de batxillerat. Són els encarregats de promoure-la als centres i també de dinamitzar-la el dia de la trobada. L’Ona Zambrana és una de les dinamitzadores que hi ha a cada una de les taules i explica que intenta aprofitar aspectes com “si els llibres tenen pel·lícules” per incentivar la conversa. L’Alba Jiménez, també dinamitzadora, destaca que “és molt bonic veure com persones que s’han llegit un llibre en parlen”.

Menús literaris amb diferents opcions

Els instituts participants comencen a treballar en el projecte des de l’inici del curs escolar oferint diferents “menús” o itineraris en funció dels gustos lectors dels estudiants. Per exemple, hi ha “l’hipercalòric”, que són “els llibres més densos”, o “l’afrodisíac”, destinat a la literatura romàntica. Segons Roser Palacios, mestra d’un dels instituts participants, el Lauro de les Franqueses del Vallès, aquest darrer “implica lectures com ‘Antes de diciembre’, de Joana Marcús i és el que més demanda té”.

Jesús Sanz, professor del centre Els Pinetons de Ripollet, destaca que també hi ha menús elaborats pels alumnes i que des del seu centre “és voluntari participar-hi”, però els animen “sobretot a llegir els llibres relacionats amb algun dels itineraris”.