Una enorme pantalla immersiva per recórrer l’antiga Grècia o ulleres de realitat virtual per prevenir les violències a classe. Són algunes de les novetats tecnològiques que s’han presentat al congrés de tecnologia educativa EdTech Congress Barcelona. Una cita referent de docents, investigadors i les empreses a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) per abordar els desafiaments i les oportunitats de les TIC.

Aquesta edició se centra en la irrupció massiva de la intel·ligència artificial a les aules i també sobre l’ús de les dades. I a la cita no hi falten una vintena d’experts i acadèmics per reflexionar sobre aquets ítems.

Ús o abús de les pantalles ?

Més de 800 persones assistiran a aquest congrés que arriba en un moment clau, amb les pantalles al punt de mira educatiu. Moltes d’elles són docents que aborden els recels de moltes famílies sobre un possible abús de les TIC a l’aula. La Mar Castellà, mestra de l’Escola de les Teresianes, a Ganduxer, agraeix assistir-hi en un moment “en què les tecnologies estan en boca de tothom i aquí podem reflexionar i formar-nos. Això ens enriqueix”, explica.

En la mateixa línia, l’Edgar Cepeda, també professor, aposta per la formació digital d’alumnes i docents perquè les tecnologies “siguin una oportunitat”.

Realitat virtual per prevenir violències

Aquí els docents poden fer un tastet d’algunes novetats, com les ulleres virtuals de 3D de V-Tool, amb un programari que permet posar-se a la pell d’una noia que viu una relació abusiva. Una de les mestres que ho ha provat, la Iolanda Ribero, destaca que és una “eina molt potent que pot permetre als alumnes viure directament com són les violències masclistes”.

La tecnologia educativa, repte i oportunitat

La trobada té ponències d’una vintena d’experts del sector educatiu i tecnològic. “Ara és un moment d’abordar el desafiament que implica la tecnologia educativa”, explica Anna Sansalvadó, directora d’EdTech Barcelona. Segons ella, “s’ha de valorar riscos i oportunitats. Cal educar en tecnologia i, per això, en aquest congrés aportem l’aprenentatge i esperit crític”. En aquest sentit, defensa la formació docent per abordar aquest repte.