Des d’aquest dimarts, a les vuit del matí, els usuaris poden tornar a utilitzar la plataforma Uber per fer desplaçaments, dins i fora de la ciutat. Amb el nou servei Uber X es pot demanar un cotxe amb conductor a través d’una aplicació de mòbil. “Barcelona és una ciutat molt especial per a Uber i aquest cop volem fer les coses bé“, afirma el director d’Uber a Espanya, Juan Galiardo. En declaracions a betevé ha defensat la liberalització del sector com una mesura positiva per als usuaris perquè ajudaria a crear nous llocs de treball. 

Uber subratlla que tots els seus conductors disposen d’un vehicle amb autorització de  VTC, i que ha comprovat que estiguin donats d’alta com a autònoms o constituïts com a empresa i que disposin de l’assegurança pertinent. Amb totes aquestes garanties, la plataforma vol netejar la imatge, després de la guerra que va provocar en el sector del taxi.

Aquest dimarts, la majoria de diaris publiquen un anunci a tota pàgina del servei, en què l’empresa nord-americana argumenta que “durant tres anys, Barcelona ha estat l’única gran ciutat europea sense Uber“, tot i la demanda, que quantifica en “48.595 peticions al Mobile World Congress d’aquest any” o mig milió durant el 2017. Conclou que “per fi tenim bones notícies” per a “les 190.624 persones que tenen la nostra aplicació a Barcelona”.

 

Els taxistes volen veure si Uber s’ajusta a la normativa

Malgrat que la companyia assegura que torna amb totes les garanties legals, els taxistes són escèptics . El portaveu del sindicat del taxi STAC, Carlos Hernández, ha dit que estaran atents per veure si Uber se salta la llei. Amb la normativa a la mà, asseguren que els vehicles d’Uber no poden parar a la via pública esperant que pugi un client i que només poden fer trajectes previstos amb antel·lació.

Des del col·lectiu Élite van més enllà i es mostren convençuts que Uber vulnera la normativa del transport i asseguren que tornaran a denunciar-ho als tribunals. El secretari de l’entitat, Iban Sesma, assegura que Uber actualment no té una flota pròpia de vehicles per operar, sinó que usa empreses externes tot i ser una empresa de transport, fet que consideren és il·legal. Apunten, amés,  que Uber tributa a paradisos fiscals i que els seus conductors cobren sous baixos en jornades de més de 12 hores.

Per tot plegat, Élite no descarta noves mobilitzacions contra contra un servei que consideren una competència deslleial. El desembre del 2014, vuit mesos després d’aterrar a Barcelona, la justícia va obligar Uber a deixar de funcionar a la ciutat precisament amb aquest argument: que constituïen una competència il·lícita al sector del taxi.

Una nova regulació per ordenar el sector

La regidora de Mobilitat de Barcelona i presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi, Mercedes Vidal, ha assegurat  que l’àrea metropolitana compta amb un servei de taxi adequat i per això ha defensat la necessitat de limitar el nombre de vehicles que circulen per Barcelona on ara hi ha 10.500 taxis.  Aquest és l’objectiu de la nova normativa aprovada provisionalment per l’AMB i que ara està en període d’al·legacions.  La regulació s’aprovarà a la primavera per garantir que es compleixi la ràtio d’una llicència VTC per cada 30 taxis. Això voldrà dir que, com a molt, podran operar unes 300 llicències VTC a l’àrea metropolitana. 

Una app per contractar el servei

Igual que ofereixen algunes aplicacions que permeten demanar un taxi, el servei d’Uber es contracta a través del telèfon mòbil. L’usuari indica el punt de recollida i la destinació on vol anar. La diferència amb els taxistes és que se sap per avançat quant costarà el trajecte. La tarifa mínima és de 5,5 euros i, segons la companyia, l’estalvi mitjà és d’un 15 % per als desplaçaments més habituals, i pot arribar a un 20 % en viatges a l’aeroport.