Des de principis del 2020, s’han produït 11 accidents de trànsit mortals a Barcelona. La primera víctima va ser una dona atropellada l’1 de gener a l’avinguda Meridiana i l’última ha estat el 2 d’octubre, quan un ciclista ha mort en una col·lisió amb una furgoneta a la carretera de l’Arrabassada. Els motoristes representen pràcticament la meitat de les persones mortes en accidents de trànsit aquest any.

Si desglossem les víctimes dels 11 sinistres, cinc eren motoristes. Un d’ells va morir després de xocar contra un turisme al carrer de Santander; dos dels sinistres es van produir a les rondes; un altre, al passeig de Maragall; i el quart, a la plaça de Karl Marx. Tres persones més eren vianants: un d’ells va ser atropellat per un camió a la via Júlia i un altre accident es va produir a l’agost al carrer de Mallorca. Entre el balanç de víctimes també hi consta un conductor de turisme mort en un xoc amb un autobús de TMB i un conductor de patinet elèctric mort en una col·lisió amb una furgoneta al carrer de Provença. Nou dels 11 morts eren homes i set dels accidents es van produir en franja de tarda o nit.

El 63 % dels morts el 2019 van ser motoristes

El 2019 va acabar amb 22 víctimes mortals en accidents de trànsit a Barcelona. Del total, 14 eren motoristes, cinc eren vianants, una era ciclista, una altra, conductor de turisme, i, la darrera, una passatgera d’autobús que va morir per una caiguda dins el vehicle.

El diumenge és el dia de la setmana que acumula més sinistres mortals, seguit de divendres. Cinc dels accidents es van produir a les rondes, i tres, a la Gran Via. El 32 % de les incidències amb resultat de mort van passar en franja matinal, concretament, entre les sis i les nou del matí.

Si ens fixem en els últims quatre anys, el col·lectiu de motoristes està experimentant un augment de la mortalitat als carrers de Barcelona i s’apropa al pic de 17 morts del 2015. El 2018 van morir vuit persones que conduïen una moto i el 2019 14 motoristes van perdre la vida. D’aquest total, 13 persones eren homes, i una, dona. L’edat amb més incidència oscil·la entre els 40 i els 50 anys i el tipus d’accident més repetit és la col·lisió amb un altre vehicle: turisme (5), camió (2) i autocar (1).

La mortalitat dels vianants en accidents de trànsit a Barcelona ha baixat. Lluny de les xifres del 2016, amb 16 víctimes mortals, el 2019 van morir cinc persones atropellades, una de les quals era un nen de cinc anys envestit per una motocicleta. Tres dels vianants morts tenien 79, 84 i 86 anys.

A principis dels 90 cada any morien unes 80 persones

Pel que fa a l’evolució de morts en accidents de trànsit, estem molt lluny de les 88 víctimes mortals del 1990 o de les 59 del 2001. Al llarg d’aquests 29 anys, el 2017 és el que va registrar una xifra més baixa, amb un total de 12 persones que van perdre la vida en sinistres a Barcelona. A partir d’aquest període, el balanç anual de mortalitat ha seguit una tendència a l’alça.