Un motorista de 41 anys que ha mort en un xoc amb una ambulància al carrer de Sant Antoni Maria Claret és la 19a víctima mortal en accident de trànsit a Barcelona aquest 2023. És la setena víctima mortal en moto de l’any. El sinistre s’ha produït només nou dies després que el conductor d’un cotxe morís en un xoc frontal a la ronda de Dalt. De moment, octubre i juny són els mesos que concentren més accidents mortals, un total de quatre.

De les 19 víctimes mortals d’aquest any, nou són vianants i set, motoristes. Pel que fa als conductors de patinet elèctric, n’han mort dos. El col·lectiu amb més víctimes el 2022 va ser el dels motoristes, amb 16 conductors morts, el doble que l’any anterior. La xifra total de víctimes mortals l’any passat va pujar fins a les 23. No hi havia una xifra tan alta des del 2016, en què van morir 28 persones.

Els accidents mortals de moto es doblen

Malgrat que la majoria de víctimes d’aquest 2023 són vianants, fa tres anys que la mortalitat del col·lectiu motorista augmenta. També cal tenir present que el 2020 va esclatar la pandèmia i la mobilitat es va reduir a la ciutat. Tot i això, van morir set motoristes. Si tenim en compte les xifres des del 2014, la dada del 2022 és la segona més alta del gràfic. El pic es va registrar l’any 2015, amb 17 persones mortes a bord d’una moto. En els últims nou anys, els motoristes han estat el col·lectiu més vulnerable en set ocasions: 2014, 2015, 2018, 2019, 2020, 2021 i 2022.

La mortalitat dels vianants en accidents també s’ha incrementat, tot i que som lluny de les xifres del 2016, amb 16 víctimes. Ara bé, aquest any ja han mort nou vianants en poc més de nou mesos, tres més que en tot el 2022.

2017 i 2021, els anys amb menys víctimes mortals en accidents

El balanç del 2021 va igualar el 2017 com l’any amb menys accidents de trànsit a Barcelona si analitzem la situació de les últimes tres dècades. Des del 2014, les xifres són inferiors a les 30 víctimes mortals, tot i que les dades del 2022 dibuixen una tendència ascendent. Al llarg de sis anys no s’havia registrat una mortalitat tan alta.

Accidents mortals que no entren a les estadístiques

El sistema de càlcul que segueixen les administracions per comptabilitzar les víctimes mortals en accidents de trànsit no té en compte les persones que moren 48 hores o més després de l’accident. És a dir, si una persona ferida mor a l’instant o durant les 24 hores posteriors a l’incident consta com a víctima mortal per accident viari. Però si la defunció es produeix més enllà de les 48 hores, no. És el cas d’un motorista mort quatre dies després patir un accident amb un cotxe de la Guàrdia Urbana a Gràcia aquest mes de gener. Tampoc no consten els que es produeixen a la zona portuària, com un motorista que va morir en sortir de la ronda del Litoral.

Al mapa interactiu també pots consultar els accidents mortals de trànsit d’anys anteriors i aquí pots recuperar totes les notícies dels accidents de trànsit del 2023.