Les obres per allargar l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat entre la plaça d’Espanya i Gràcia (L6) obriran un pou a la Gran Via entre els carrers de Llançà i Vilamarí. El forat, d’uns 100 metres de llarg per uns 20 d’ample, afectarà la banda mar de la Gran Via i servirà per fer-hi entrar la tuneladora que excavarà quatre quilòmetres de túnel. La Generalitat preveu treure aquests treballs a concurs a la tardor i adjudicar-los l’estiu del 2023 perquè comencin tot seguit.
El director general d’Infraestructures de la Generalitat, David Prat, ha explicat que es tracta d’“un pou important” i que es pactarà amb l’Ajuntament de Barcelona el desviament de carrils que s’haurà de fer a la Gran Via. El perllongament de l’L8 permetrà unir la línia Llobregat-Anoia dels FGC amb la del Vallès i tindrà tres estacions noves: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. També es renovaran l’estació de Plaça d’Espanya i la de Gràcia de l’L6.
Allargar l’L8 és una de les obres més importants de transport públic que farem a Barcelona els propers anys
Treballs previs per desviar serveis
Aquesta setmana han començat els treballs previs per detectar els serveis (llum, aigua, gas…) afectats per la construcció del túnel i que s’hauran de desviar. Les tasques tenen un pressupost de 6,4 M € i duraran uns 14 mesos. Es treballarà a la Gran Via amb Llançà i també al carrer del Comte d’Urgell i a la travessera de Gràcia, on hi haurà estacions noves. Les obres provocaran afectacions puntuals a la mobilitat conforme avancin.
Un pou més per a cada estació
La construcció del túnel i de les estacions té un pressupost de 430 M €, una obra complexa que la Generalitat preveu que s’allargui, com a mínim, uns cinc anys. S’espera que l’entrada en funcionament d’aquest tram podrà beneficiar 70.000 usuaris cada dia. Les parades seran en aquests punts:
- Hospital Clínic. Al carrer del Comte d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega. S’hi podrà fer intercanvi amb l’L5 del metro.
- Francesc Macià. Al carrer del Comte d’Urgell, entre Buenos Aires i la plaça de Francesc Macià. Permetrà fer interncanvi amb el Trambaix.
- Gràcia. A la travessera de Gràcia, entre Balmes i la via Augusta. Connectarà amb l’estació de l’L6 dels FGC, que es remodelarà.
Per construir les tres estacions caldrà obrir un pou al carrer per a cadascuna, de manera que es pugui connectar el vestíbul amb la profunditat per on passarà el túnel. La tuneladora excavarà a una profunditat d’entre 20 i 45 metres segons el tram. Prat assegura que la tuneladora és “el mètode més segur” perquè conforme avança va creant una estructura de formigó que sosté el túnel i no deixa terreny en suspens.