Les obres per allargar l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat entre la plaça d’Espanya i Gràcia (L6) obriran un pou a la Gran Via entre els carrers de Llançà i Vilamarí. El forat, d’uns 100 metres de llarg per uns 20 d’ample, afectarà la banda mar de la Gran Via i servirà per fer-hi entrar la tuneladora que excavarà quatre quilòmetres de túnel. La Generalitat preveu treure aquests treballs a concurs a la tardor i adjudicar-los l’estiu del 2023 perquè comencin tot seguit.

El director general d’Infraestructures de la Generalitat, David Prat, ha explicat que es tracta d’“un pou important” i que es pactarà amb l’Ajuntament de Barcelona el desviament de carrils que s’haurà de fer a la Gran Via. El perllongament de l’L8 permetrà unir la línia Llobregat-Anoia dels FGC amb la del Vallès i tindrà tres estacions noves: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. També es renovaran l’estació de Plaça d’Espanya i la de Gràcia de l’L6.

Allargar l’L8 és una de les obres més importants de transport públic que farem a Barcelona els propers anys
David Prat, director general d’Infraestructures
mapa perllongament L8

Treballs previs per desviar serveis

Aquesta setmana han començat els treballs previs per detectar els serveis (llum, aigua, gas…) afectats per la construcció del túnel i que s’hauran de desviar. Les tasques tenen un pressupost de 6,4 M € i duraran uns 14 mesos. Es treballarà a la Gran Via amb Llançà i també al carrer del Comte d’Urgell i a la travessera de Gràcia, on hi haurà estacions noves. Les obres provocaran afectacions puntuals a la mobilitat conforme avancin.

Treballs previs per desviar serveis afectats pel túnel, a la Gran Via amb el carrer de Llançà

Un pou més per a cada estació

La construcció del túnel i de les estacions té un pressupost de 430 M €, una obra complexa que la Generalitat preveu que s’allargui, com a mínim, uns cinc anys. S’espera que l’entrada en funcionament d’aquest tram podrà beneficiar 70.000 usuaris cada dia. Les parades seran en aquests punts:

  • Hospital Clínic. Al carrer del Comte d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega. S’hi podrà fer intercanvi amb l’L5 del metro.
  • Francesc Macià. Al carrer del Comte d’Urgell, entre Buenos Aires i la plaça de Francesc Macià. Permetrà fer interncanvi amb el Trambaix.
  • Gràcia. A la travessera de Gràcia, entre Balmes i la via Augusta. Connectarà amb l’estació de l’L6 dels FGC, que es remodelarà.

Per construir les tres estacions caldrà obrir un pou al carrer per a cadascuna, de manera que es pugui connectar el vestíbul amb la profunditat per on passarà el túnel. La tuneladora excavarà a una profunditat d’entre 20 i 45 metres segons el tram. Prat assegura que la tuneladora és “el mètode més segur” perquè conforme avança va creant una estructura de formigó que sosté el túnel i no deixa terreny en suspens.