TMB està estudiant la possibilitat d’augmentar la freqüència de pas dels metros al tram central de l’L1, el més concorregut. Això s’aconseguiria fent que hi hagi trens que no arribin als extrems de la línia i que, per tant, facin un canvi de sentit en parades intermèdies, encara per determinar. La notícia la va avançar ‘Tot Barcelona’.

De moment, s’han fet proves nocturnes a l’estació de la Torrassa. És una de les que permeten fer un canvi de sentit, perquè hi ha una diagonal que uneix els dos rails just abans d’entrar a l’andana. TMB està mirant d’automatitzar aquest canvi de via, que fins ara es feia servir de manera manual en cas, per exemple, d’avaria. El que s’està provant és que quan un metro arribi a l’estació, en lloc de continuar en direcció a l’Hospital de Bellvitge, el conductor canviï de cabina i faci marxa enrere. Immediatament, s’activaria el canvi d’agulles, i es col·locaria en el sentit que li pertoca. Això ha d’estar suficientment provat perquè un error en el sistema podria provocar un xoc frontal.

canvi de sentit metro

Per aconseguir que amb aquest sistema s’augmenti la freqüència de pas d’aquest tram central sense perdre’n a la resta de la línia cal incorporar nous combois a la circulació. TMB ja n’ha adquirit 12, quatre per a la Línia 1, que entraran en servei el segon semestre d’aquest any.

TMB obre la porta a habilitar aquest tram central de manera estable i no només en situacions puntuals que ho requereixin. També es planteja en altres línies, com la 5. Una altra opció que hi ha sobre la taula és que hi hagi metros que parin a les parades parells i, d’altres, a les senars. Tot plegat, de moment, encara està en proves i, per tant, no hi ha data per posar-ho en marxa.

Una altra de les novetats que prepara TMB és la instal·lació de noves pantalles a les andanes. Tindran més informació que les actuals com, per exemple, quins vagons van més buits i quins més plens. Rodalies també planteja canvis en el servei en el seu cas per descongestionar el trànsit de trens.