Les alteracions a Rodalies són constants. Segons el coordinador de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, el motiu són la falta d’inversions i unes infraestructures deficients. Ara mateix hi ha dos túnels que creuen la ciutat de cap a cap: el de Plaça de Catalunya i el del Clot-Aragó. Totes les línies han de passar per un o l’altre i ambdós acaben congestionats.

La solució òptima és construir un tercer túnel, una mesura que ara per ara no té finançament i que, per tant, és un projecte futur. Per això, Macias ha anunciat que estan preparant un conjunt de mesures que en un termini més curt han de descongestionar el trànsit ferroviari al subsol de Barcelona. L’objectiu és optimitzar al màxim les infraestructures actuals.

Ròtules o enllaços entre túnels

La solució ara per ara és interconnectar ambdós túnels i permetre que els trens de qualsevol línia puguin circular per tots dos túnels. Això seria possible gràcies a una ròtula, el que en terminologia específica significa un enllaç. Un d’aquests punts es col·locaria a Montcada Bifurcació. Els trens que arriben de Manresa o del Vallès es podrien desviar cap al Clot per descarregar part del trànsit que actualment passa sempre pel túnel de Plaça de Catalunya, el més atapeït.

L’altra ròtula es col·locarà a l’estació de la Torrassa, a l’Hospitalet de Llobregat. Això permetrà que els trens que entren a la ciutat pel sud també puguin creuar Barcelona utilitzant de manera indistinta qualsevol dels dos túnels.

Eliminar el semàfor de Passeig de Gràcia

Actualment els dos túnels no tenen el mateix volum de trànsit perquè el túnel del Clot té uns semàfor a l’altura de Passeig de Gràcia. En aquest punt es troben els trens que creuen la ciutat en sentit Girona amb els que surten o arriben de l’Estació de França. En un tram de la via, fins i tot han de circular en direcció contrària. Aquesta particularitat alenteix el trànsit perquè els vehicles s’han d’aturar alternativament per no xocar.

Per tot plegat, la tercera mesura que explica Macias és eliminar aquest semàfor a nivell, tot portant els trens del sud fins a Sant Andreu Comtal en lloc de l’Estació de França. “Amb això aconseguirem la màxima capacitat dels dos túnels i guanyarem molta eficàcia de la xarxa”, explica el coordinador de Rodalies.

De moment no hi ha una data per a l’entrada en funcionament dels canvis, però es preveu que podran absorbir uns 80.000 nous passatgers.