A partir de l’1 de gener del 2020 s’estima que 50.000 conductors de vehicles contaminants no podran circular per la zona de baixes emissions de Barcelona. Però, segons ha pogut saber betevé, en casos especials -quan hagin de passar la ITV, anar a l’hospital, sortir de cap de setmana fora o necessitin el cotxe per a alguna tasca concreta- podran fer-ho si, prèviament, han demanat l’autorització corresponent. Caldrà estar inscrit en un registre que està elaborant l’AMB.

Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, ha explicat a ‘El matí de Barcelona’ que aquest tipus de registre ja funciona en altres ciutats europees com Milà o Amsterdam. Les autoritzacions es faran mitjançant un control tecnològic, és a dir, encreuant les dades del registre d’etiquetes de la DGT, i es vigilarà que es compleix a través de les càmeres de trànsit i les matrícules dels cotxes. La mesura també afectarà els vehicles particulars que vinguin de l’estranger, que també hauran de demanar l’autorització si volen circular per la zona de baixes emissions, i els autocars.

A banda de Conill, en el debat a betevé sobre les restriccions que entraran en vigor el 2020, també hi han participat Cristina Castells, directora de Qualitat Ambiental de l’Ajuntament, i Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat. Tots tres han explicat que, si no se’n té l’autorització, les sancions les coordinaran els ajuntaments i que seran d’uns 100 euros, tot i que encara no s’ha decidit quan es començarien a aplicar.

Un futur peatge a Barcelona?

Sobre la possibilitat que a Barcelona s’hi acabi implantant un peatge urbà, com hi ha en altres ciutats europees, o que s’hi ampliïn les restriccions més enllà del 2020, la directora de Qualitat Ambiental de l’Ajuntament, Cristina Castells, ha assegurat que són qüestions que s’estan analitzant. A les administracions també els preocupa què pot passar quan s’acabi la concessió d’algunes de les autopistes en els propers anys i quedin lliures de peatge.

Segons els càlculs de la Generalitat, això no ha de suposar un increment substancial del nombre de vehicles que entren o surten de Barcelona, però l’AMB no ho veu igual. Per Carles Conill, cal analitzar si caldria implantar una taxa per congestió com la que ja funciona a Londres. També ha explicat que ja hi ha un grup de treball en marxa que analitza la implantació d’una futura vinyeta per circular per les autopistes catalanes (una mena de tarifa plana) que seria compatible amb un peatge urbà.