TMB ja ha adquirit els vehicles que substituiran els 42 trens més antics del metro de Barcelona. Serviran per renovar la majoria de combois de les línies 1 i 3 i l’operació ha estat possible gràcies al finançament que ha rebut Transports Metropolitans de Barcelona per part del Banc Europeu d’Inversions (BEI), l’Institut de Crèdit Oficial, l’Institut Català de Finances i diverses entitats privades. Es tracta de l’operació de compra de material ferroviari més important de la història de TMB i està valorada en 268 milions d’euros.

Els primers trens començaran a rodar el 2020

L’encarregada de fabricar els 42 trens, de cinc cotxes cadascun, serà Alstom

. Així ho va anunciar TMB el mes de juliol després d’adjudicar el projecte a l’empresa francesa. Segons la previsió, els dos primers vehicles (un per a cadascuna de les línies afectades pel procés de renovació) es lliuraran el 2020 i la resta, en un termini de dos anys i mig. Es construiran a la fàbrica que té Alstom a Santa Perpètua de Mogoda d’acord amb els criteris que els ha sol·licitat Transports Metropolitans: estructura lleugera, consum energètic baix, taxa alta de reciclabilitat dels components, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment.

Més fiabilitat i més comoditat

En una nota de premsa, la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha destacat que amb la retirada de la flota més antiga, pertanyent a les sèries 3000 i 4000, s’accelera un procés de renovació que “augmentarà la fiabilitat del servei, la sostenibilitat i la comoditat dels passatgers en dues de les línies de metro més freqüentades i en un context de màxima exigència per al transport col·lectiu de Barcelona, degut a l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions“.

El finançament del BEI és clau

El Banc Europeu d’Inversions ha aportat 205 dels 268 milions d’euros en què està valorada l’operació, per tant el BEI finançarà la major part de la renovació dels trens. Aquesta institució és una de les que més finançament aporten a tot el món per lluitar contra el canvi climàtic. L’objectiu de l’entitat és aportar els diners necessaris per mantenir l’escalfament global per sota dels 2 ºC i limitar l’augment de la temperatura a 1,5 ºC amb la finalitat de complir els objectius de l’Acord de París.