Des que va començar l'any, a tot Catalunya, Adif ha denunciat 200 robatoris de cable de coure. Això suposa un increment del 30 per cent respecte al mateix període de l'any passat. El preu d'aquest metall no ha parat de pujar i els lladres han intensificat la feina en els últims mesos. I on més estan actuant és a l'àrea metropolitana. CARLOS FREIRE, director Gerència Protecció i Seguretat d'ADIF "Nos afecta mas por robos y por afectacion pk un robo hecho en Barcelona afecta a gran cantidad de lineas y usuarios." La línia 2 de Rodalies que enllaça amb l'aeroport i passa per Gavà i Castelldefels és una de les més està afectada per robatoris. L'última, dimarts, va provocar que més de 14.000 passatgers patissin retards durant tot el matí. De fet, segons Adif, el 15 per cent de les incidències de Rodalies estan causades per aquest delicte. El problema és que quan els lladres actuen, la xarxa s'atura. "Por medidas de seguridad cuando se corta el cable envia senal a centro de control y trenes se detienen por seguridad de los usuarios." I aquí comencen els problemes. Els trens paren, es formen cues i comencen els retards. Per posar fre a aquesta situació s'ha protegit el cablejat amb canalitzacions de formigó i s'han tancat alguns trams de via. Però això no ha estat un obstacle per als lladres, en molts casos, bandes especialitzades a sostreure aquest material. També s'ha reforçat la vigilància de les vies, conjuntament amb els Mossos. I ara demanen també la implicació als viatgers perquè estiguin atents i avisin la policia si veuen el que podria ser un robatori.

Aquest dimarts la sostracció de cable de coure va tornar a col·lapsar la línia R2 de Rodalies per tercera vegada en tan sols 10 dies. La percepció que el problema s’agreuja no és només això, sinó que tant Adif com el Departament de Territori i Sostenibilitat confirmen que la dimensió que estan adquirint els robatoris és més que preocupant. El gestor ferroviari ha confirmat que l’any passat va interposar 643 denúncies (dues de diàries de mitjana) per sostracció sobretot de cable de coure, però també de trams de carril i peces del sistema d’electrificació de les vies. La xifra de 2013 és alta, però el cert és que ha empitjorat els darrers mesos: des del mes de gener fins a l’abril hi ha hagut 180 denúncies als cossos de seguretat, un 30% més que l’any passat.

Els robatoris en la xarxa de Rodalies causen ja el 15% de les incidències i el problema s’està agreujant. En les reunions periòdiques entre Adif i la Generalitat aquest és un tema que ja s’ha tractat, però el fet que vagi a més ha portat el Departament de Territori a sol·licitar una trobada per parlar específicament d’aquest problema amb el gestor ferroviari. Adif, per la seva banda, mostra predisposició per tornar a asseure’s a parlar d’aquest fenomen i intentar trobar-hi vies de sortida. Ambdós ens públics estan preocupats per aquesta realitat que sembla no tenir una solució clara, almenys de moment.

Ni els sensors i càmeres de seguretat instal·lats a les vies, ni la seguretat privada contractada per Adif no han aconseguit dissuadir els lladres de coure, que són capaços d’actuar en pocs minuts i emportar-se centenars de metres de cable sense que la incidència es detecti fins l’endemà. El problema és tan greu que, fins i tot, Adif ha començat a fer de formigó les canalitzacions per on passen les cables, sobretot en els punts de l’àrea metropolitana on hi ha més sostraccions, com a Castellbisbal. Aquest mètode és més segur, segons fonts oficials, però també dóna problemes perquè fa molt més difícils les reparacions en cas que hi hagi avaries en el sistema elèctric.

Tot plegat comporta una elevada despesa pública que l’Adif diu que no es pot quantificar: “es pot valorar el material robat, però hauríem de els diners que es destinen a reposar el que ens roben, les reparacions i el cost en personal de recursos humans”, diuen fonts del gestor ferroviari que, tot i no concretar una xifra, afirmen que el cost és molt elevat. Tot i que ja hi ha una partida de manteniment destinada a aquest tipus d’incidències, afirmen que “s’està sobrepassant de molt” i els preocupa “la mala imatge i el cost que això té per als usuaris: el cost dels retards és incalculable”, conclou Adif.

I mentre els organismes públics busquen una solució, la situació continua generant molèsties als clients de Rodalies Renfe, que ja s’han acostumat a sortir amb temps de sobra de casa en previsió de possibles retards. Només ahir una seixantena de trens van circular amb retards i hi va haver cancel·lacions i 14.000 passatgers van viure aquest problema en hora punta. Precisament a ells, als ciutadans, és a qui Adif interpel·la per intentar resoldre el problema: “fem una crida a la ciutadania, si algú veu una conducta sospitosa que avisi els Mossos d’Esquadra, perquè es podrien evitar robatoris”. El gestor ferroviari recorda que el material de les vies de tren és un bé públic i que tots els ciutadans haurien de tenir-ne cura.