Declaracions polèmiques del director d’Adif, Iñaki Garay, que aquest dimecres ha intentat explicar l’elevat sobrecost detectat pel Tribunal de Comptes, d’almenys un 230% del pressupost inicial. Garay ha atribuït l’encariment de les obres per la “pressa per acabar i complir els terminis” del govern d’aleshores, encapçalat pels socialistes. Garay ha recordat que aleshores hi va haver molts problemes, esvorancs i en diversos trams “pràcticament s’enfonsava una línia convencional”.

Garay no només ha reconegut problemes en els terrenys i precipitació durant les obres, sinó que ha detallat que es va fer molt ús “d’obra complementària i d’emergència” i ha afegit que és aquest el motiu que podria justificar els sobrecostos perquè, segons creu el president d’Adif, “s’haurien passat per alt molts procediments”.

Pel que fa a l’operació per presumpta malversació de fons en la construcció de l’AVE a Barcelona, el representant del gestor ferroviari ha deixat clar que la fiscalia no ha demanat a l’empresa documentació sobre altres trams de l’alta velocitat a l’estat espanyol, i que només van donar dades l’any passat sobre el que va de la Sagrera al Nus de la Trinitat. Iñaki Garay ha explicat que l’auditoria interna anunciada aquest dimarts per la ministra de Foment, Ana Pastor, consistirà a revisar les obres que estan sota sospita tant en la vessant econòmica com en la tècnica. Un cop analitzada la documentació i els informes d’Adif, no es descarta fer proves addicionals per revisar “de dalt a baix” les característiques d’obra.

El portaveu d’Adif ha afegit que els controls dels contractes públics són ferris perquè “hi ha molts ulls mirant”: supervisors, interventors i assessors jurídics. Garay, però, ha dit que pot ser possible la malversació que investiga la fiscalia perquè hi podria haver “interessos comuns” dels implicats i ha afegit que ara esperen que acabin les investigacions i es conegui la magnitud del frau.