Un dels trams construïts que s’investiguen és el de la plataforma l’Hospitalet-la Torrassa, que va costar finalment 247 milions d’euros, un 230% més del preu fixat en l’adjudicació del contracte. També es van trobar, segons el Tribunal de Comptes, “deficiències en el projecte per a les obres de construcció dels trams Castellbisbal-Papiol, l’Hospitalet – Can Tunis i la Torrassa-Sants”, que van determinar la necessitat de modificar contractes o fer-ne de complementaris. El preu total d’aquestes obres va ascendir a 18.200.000 euros el primer tram; a 23.700.000 euros, el segon, i a 126.640.000, el tercer.

El Tribunal de Comptes ha informat en un comunicat que ja va fer constar que aquests canvis o ampliació de contractes es van fer “sense que constés que s’hagués promogut l’exigència de responsabilitat alguna als contractes respectius”. Segons l’entitat fiscalitzadora, en l’informe de 2013 sobre les obres de la línia ferroviària d’alta velocitat entre Madrid i Barcelona, es van posar de manifest aquests fets irregulars i es van posar en coneixement de la secció d’enjudiciament, que s’encarrega de depurar responsabilitats comptables a l’Administració.

Com a conseqüència d’aquell informe en què es detectaven trams amb possibles irregularitats, el Tribunal de Comptes va obrir diligències preliminars el 2013, que actualment es troben en fase d’investigació per determinar “les circumstàncies en què es van produir els fets, la identitat dels presumptes responsables i l’import dels prejudicis que podrien haver patit els fons públics, dades que resulten imprescindibles per poder portar a terme accions encaminades a exigir-ne el retorn”.

No es van utilitzar fons europeus

La Comissió Europea ha aclarit aquest dimarts que no es van utilitzar fons europeus en les obres de construcció de l’AVE Madrid-Barcelona, sota sospita pel presumpte cas de malversació. El portaveu comunitari de Política Regional, Shirin Wheeler, ha assenyalat que “no hi va haver cofinançament comunitari ni del Fons Europeu de Desenvolupament Regional ni dels Fons de Cohesió” per a l’estació de la Sagrera. En qualsevol cas, el portaveu ha dit que estan en contacte amb les autoritats espanyoles per aclarir la qüestió.