Diverses entitats de Barcelona de col·lectius relacionats amb la mobilitat valoren de forma positiva, en termes generals, el pla de mobilitat que ha preparat l’Ajuntament de Barcelona per al desconfinament després de setmanes tancats per evitar el contagi del coronavirus. Tot i això, també fan algunes crítiques: creuen que falten mesures més ambicioses.

Des de l’associació professional Élite Taxi veuen bé les mesures de pacificació del trànsit, que ajudaran a reduir la contaminació. De fet, tal com assegura el seu coordinador i portaveu, Alberto Álvarez, “ja hi estàvem d’acord abans de la pandèmia”.  Asseguren que la principal prioritat ha de ser la salut de les persones i que ara,  cal acceptar les mesures extraordinàries que s’estan duent a terme perquè “sense salut no som res ni ningú”.  

PostcarCity, és una iniciativa de la Federació Iberoamericana d’Urbanistes que compta amb el suport de l’European Council of Town Planners. El seu coordinador, John R. Etherington, afirma que cal donar primer que tot “una valoració positiva” al pla perquè “es un pas important” . Malgrat tot, espera que Barcelona “segueixi promovent l’ús de la mobilitat activa i es restringeixi l’ús del cotxe i la motocicleta”.

De la mateixa manera s’expressa el president de l’associació Promoció del Transport Públic. Ricard Riol qualifica “d’important el pas que s’ha fet”.

Igualment, des de l’associació Bicicleta Club de Catalunya també veuen amb bons ulls el pla de mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona que s’ha donat a conèixer aquest dissabte.  El seu portaveu, Carles Benito, qualifica les propostes  de “valentes amb un esperit de millora de la mobilitat sostenible en aquests temps de desconfinament”.  Tot i això, Benito exposa les seves reserves atès que és “una resposta molt incipient a la mobilitat que ens espera en els propers mesos de desconfinament”.

Malgrat tot, falten mesures

Tot i les diverses valoracions positives,  diverses associacions creuen que hi ha mancances. Per al coordinador de Postcarcity, John R. Etherington, al pla hi falta “una lògica de xarxa”. Explica que li hauria agradat veure “una xarxa de carrils o de carrers de vianants i de ciclistes més pensada en la connectivitat”.

Per la seva banda, Albert Benito considera que “la resposta és encara molt incipient” i que calen més mesures addicionals, com la priorització semafòrica per als vehicles sostenibles o la restricció efectiva a l’accés a la ciutat  de vehicles amb motor a combustió. També critica la permissibilitat de l’aparcament de motos a les voreres.

Ricard Riol, president de la PTP,  afirma que el pla conté mesures “de xoc molt a curt termini”. Són “puntuals” i “necessàries”,  però “han d’anar a més”.

Des de l’associació professional Élite Taxi, que coordina Alberto Álvarez, afirmen que cal veure la implementació del pla per conèixer millor els detalls i fer una anàlisi més exacta.

La mala imatge del transport públic

Per al membre de l’associació Bicicleta Club de Catalunya, Albert Benito, “totes les dades apunten a un col·lapse de la mobilitat”. La causa, el transvasament dels usuaris del transport públic cap al transport privat a motor de combustió pel “desprestigi que ha rebut el transport públic” i la manca d’accions clares per promocionar-lo però, sobretot, per la por que té la gent d’encomanar-se de la covid19 si l’utilitza.

Qui també creu que el transport públic ha patit un desprestigi per manca d’informació adequada és el president de la PTP. Ricard Riol considera que s’han de donar instruccions clares per fomentar-ne l’ús perquè “actualment hi ha una imatge del transport públic que és bastant negativa”. Per a Riol, confiar tota la mobilitat al vehicle privat és impossible per capacitat i per problemes de contaminació. I perquè no tothom disposa de cotxe o moto. Assegura que Barcelona “ha necessitat sempre donar més espai a la mobilitat alternativa”,  i reitera que “necessitem més capacitat i viatjar més” i just ara és “el moment de donar empenta a les infraestructures de transport públic pendents perquè és en aquest moment quan tenim menys cost social per executar-les.”

El vehicle privat com alternativa al col·lectiu és inviable

Des de Postcarcity, John Etherington recorda que “ara estan trobant el virus de la covid19 enganxat en partícules de contaminació. Per tant,  s’han de buscar plans per al foment del transport públic i de vehicles sostenibles com la bicicleta o l’anar a peu”. 

I per als desplaçaments entre les diverses ciutats de l’àrea metropolitana i de ciutats de la segona corona i de més enllà, des de l’associació Bicicleta Club Catalunya, Carles Benito, proposa la intermodalitat en el transport. És a dir, poder combinar diversos modes en un mateix trajecte i facilitar al màxim el teletreball per evitar, com més desplaçaments, millor.