El mapa dissenyat i actualitzat per l'associació Promoció del Transport Públic pretén ser una eina més entenedora que la que ofereix TMB. Inclou el temps que hi ha entre parades i el que es triga a fer un canvi de línia. El rànquing dels transbordaments més llargs l'encapçala el de Passeig de Gràcia entre la Línia 3 i la Línia 2. Segons el mapa es triga sis minuts. Ho comprovem! Activem el cronòmetre i engeguem a caminar per un passadís que per a molts usuaris es fa llarguíssim. Amb músics inclosos per amenitzar el transbord, arribem un minut abans, però en hora punta, les aglomeracions allarguen el rellotge. "Se hace eterno. Parece un túnel." "Me parece largo y lo hago muy poco por eso." "Horrorós, he anat pel carrer per anar més ràpid." Precisament un altre tipus de transbordament que s'indica en el mapa són els enllaços no oficials, els que els usuaris fan pel carrer. RICARD RIOL, president de Promoció del Transport Públic "Són mecanismes que ha trobat la gent, alternatives per escurçar els transbordaments. Per exemple, hi ha molta gent que va de Renfe de Plaça de Catalunya a Urquinaona per agafar la Línia 4 pel carrer." "En dies de pluja com avui aquest transbord o canvi de transport pel carrer encara es complica més." Segons el mapa hi ha sis minuts de l'andana de Rodalies a l'andana del metro d'Urquinaona. Nosaltres, només pel carrer, ja hem trigat cinc minuts.

Segons el mapa actualitzat de la PTP que inclou informació del temps de viatge de la xarxa ferroviària integrada a la zona 1, entre la meitat de l’andana de Passeig de Gràcia de la Línia 3 i la meitat de l’andana de la mateixa estació a la Línia 2 hi ha sis minuts de recorregut. Això el converteix en el primer enllaç més lent dins el rànquing de transbordaments més llargs a la xarxa de metro. El segueix el de Plaça de Sants amb cinc minuts de durada.

Què són els transbordaments no oficials?

Un altre tipus de transbordament que s’indica en el mapa són els enllaços no oficials, els que els usuaris fan pel carrer. “Són mecanismes que ha trobat la gent, alternatives per escurçar els transbordaments que actualment indica TMB”, ha explicat Ricard Riol, president de Promoció del Transport Públic.

Un exemple molt recurrent d’aquesta mena d’enllaços improvisats és el transbord pel carrer de l’estació de Rodalies de Plaça de Catalunya a l’estació de metro d’Urquinaona per agafar la Línia 4. El mapa de la PTP especifica que es triguen sis minuts. “Un altre enllaç pel carrer molt habitual és entre Pubilla Casas de metro i Can Rigal del TramBaix”, ha afegit Riol.

La PTP ja va editar un mapa l’any 2011, però ara l’ha actualitzat. Hi ha noves infraestructures com ara l’L9 Sud. A les parades de l’aeroport, un símbol adverteix que la T10 no serveix per arribar-hi. “Són afegits que ajuden els usuaris i els ofereixen informació complementària.” Aquest mapa es pot descarregar al web de la PTP. Des d’aquesta entitat han ofert aquest recurs a TMB però, segons ells, l’empresa els ha respost que ja disposen de mitjans propis per desenvolupar-los.