Els panells anuncien la primera connexió directa amb França, a les 9 i 20 del matí. ROSELINE ROUSÉ "Estoy esperando desde 2004 este tren directo porque voy en coche normalmente. Estoy muy contenta porque mi familia esté en Perpinyà y yo me he independizado de mis hijos y vivo en Barcelona." Més d'un centenar de mitjans de comunicació no es volen predre la sortida del primer tren. És el cas de l'Henry, que treballa a una ràdio francesa. HENRY DU LAGUÉRIE, periodista "Hi ha una gran expectació, sobre tot al sud de França." "Montpellier, Toulusse, Perpinyà i Lyon no hi havia encara cap manera d'arribar a Barcelona tan directa i ara per fi, si. Per a ells és important." Els qui tampoc no s'han volgut perdre el trajecte són els aficionats al ferrocarril. JOSEP FARRÉ, president de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona "Avui és un dia històric, pel ferrocarril, per Catalunya i pel món europeu en general." "És una experiència important perquè ens permet relacionar-nos amb la resta d'Europa, que sempre hem estat massa aïllats sense connexions directes." Aquesta família ve de València i viatgen a Paris. "A Disney, seis horas en tren." Des d'avui, els TGV permeten sortir de Barcelona i arribar a França sense necessitat de canviar de comboi a Figueres, com passava fins ara per la diferència d'ampla de via. Es posa així fi a un segle d'aillament ferroviari d'Espanya.

Entre els primers viatgers hi ha dominat la sensació que no ha estat un viatge qualsevol. Els flaixos del centenar de mitjans de comunicació hi han ajudat. Els membres de l’Assocació d’Aficionats al Ferrocarril tampoc no s’han perdut el viatge inicial, ja que consideren que ha estat “un dia històric, pel ferrocarril, per Catalunya i pel món europeu en general”. “És una experiència important perquè ens permet relacionar-nos amb la resta d’Europa, de què sempre hem estat massa aïllats sense connexions directes”, han comentat.

L’altra cara de la moneda és l’opinió de Promoció del Transport Públic, que estan decebuts. Es queixen que hi ha pocs trens directes i amb els horaris de pas serà molt difícil anar i tornar de París al mateix dia. Aprofitant el trajecte inaugural del TAV (tren d’alta velocitat) entre Barcelona i París, entitats de defensa del transport públic d’una banda i l’altra de la frontera han volgut fer visibles les crítiques sobre els horaris i els preus d’entre 59 i 170 euros, que consideren abusius.