Han acabat els transbordaments per arribar a París en alta velocitat, tot gaudint d'un paisatge envejable, com el Canigó. Cada dia sortiran de Barcelona cinc trens cap a França. De moment, però, només dos aniran directes a París. Un a primera hora del matí i l'altre a la tarda, per un preu que oscil·larà entre els 59 i els 170 euros. SANTI VILA, conseller de Sostenibilitat i Territori "La ciutat de Barcelona pot esdevenir un veritable hub que aglutini tota una sèrie de nova mobilitat que s'anirà generant a l'entorn de l'alta velocitat." Des de Sants fins a París l'AVE s'aturarà en nou estacions. Una d'elles és aquesta, la de Perpinyà. La ciutat escollida per les autoritats per donar la benvinguda a la nova línia ferroviària. En arribar, rebuda plena de folklore català amb sardana inclosa. A l'hora dels discursos, però, només han parlat les autoritats franceses i espanyoles. ANA PASTOR, ministra de Foment "Hoy es un día histórico para Francia y España. Viviremos más cerca, nos sentiremos más próximos. Desde hoy españoles y franceses, franceses y españoles somos un poco más nosotros y un poco menos ellos." El trajecte de Barcelona a París es farà en sis hores i 25 minuts, aproximadament un quart d'hora menys que fent transbord a Figueres. Aquesta connexió amb França també posarà en marxa tres noves línies que arribaran fins a Tolosa, Marsella i Lió, tres ciutats fins ara poc comunicades amb Barcelona. Ara bé, els trens no van a alta velocitat tot el recorregut, al tram entre Perpinyà i Nimes el TGV només circula a 150 km per hora, ja que les vies franceses encara no estan del tot adaptades. Avui França ha dit que continuarà treballant per millorar-ne el tram, però es manté la data límit per fer-ho, el 2030. FRÉDÉRIC CUVILLER, ministre de Transport francès "Us puc anunciar que hem enviar al perfecte de la regió una carta de la petició de l'Estat perquè es continuïn els estudis del projecte de la nova línia Montpeller-Perpinyà." Vint-i-cinc anys després la connexió amb París ja és una realitat. Les reclamacions, però, no s'acaben amb la inauguració de la línia. EDUARD FREIXEDES, regidor de Mobilitat "Hem de treballar per millorar els horaris que tindrem en un primer moment. Ara tot just estem posant una pedra al que ha de ser un important corredor ferroviari d'unió entre diverses ciutats." Renfe i l'operadora francesa preveuen que el 2014 un milió de viatgers creuaran el túnel del Pertús a 300 quilòmetres per hora.
Cada dia sortiran des de l’estació de Sants cinc trens, però, de moment, només dos aniran directament a París, concretament a l’estació Gare de Lyon. En aquesta línia, el comboi farà parada a nou ciutats, entre les quals, Perpinyà, on arribarà en una hora i 19 minuts, i la ciutat francesa de Nimes, en tres hores i 18 minuts. Al final del recorregut, l’AVE ja serà a París, un trajecte que, de moment, dura sis hores i 25 minuts, un quart d’hora menys que fent transbord a Figueres.
La connexió d’alta velocitat amb França, però, també posa en marxa tres línies més cap a Tolosa de Llenguadoc, Marsella i Lió, tres ciutats que fins ara estaven poc connectades amb Barcelona. S’hi arribarà en tres hores i dos minuts, quatre hores i 17 minuts, i quatre hores i 53 minuts, respectivament.
Arriba amb retard
El projecte el va planificar el govern de Felipe González el 1988, però no va veure la llum fins aquest gener, moment en què es va inaugurar la línia d’AVE Barcelona-Girona-Figueres. El recorregut directe a París havia d’inaugurar-se el passat 28 d’abril, però l’homologació dels amples de les vies espanyola i francesa es va complicar. Finalment, la data oficial la van fixar els presidents Rajoy i Hollande a la darrera cimera hispanofrancesa.
Amb aquest nou recorregut, però, el viatge només s’ha escurçat un quart d’hora. Al tram entre Perpinyà i Nimes encara no hi ha alta velocitat. El govern de François Hollande té aquesta inversió aturada fins a 2030.