Les obres dels túnels viaris de la plaça de les Glòries van començar l’any 2015  per soterrar la Gran Via per la plaça i, gairebé quatre anys després, l’han convertida en una zona perillosa per la mobilitat de cotxes, motos, vianants i ciclistes. 

De fet, molts conductors asseguren que sempre que poden eviten passar per la zona. Critiquen que hi ha tres interseccions amb vies molt congestionades: la Diagonal, la Gran Via -la més problemàtica- i la Meridiana. També es queixen de la duració dels semàfors i de la ubicació dels passos de vianants. A tot plegat s’hi suma el tramvia, que també passa per les Glòries, i el bus. També consideren un problema els carrils bici, ja que queden tallats i els ciclistes baixen a la calçada i han de circular entre els cotxes.

Una trentena d’accidents cada any

Segons dades de l’Ajuntament, durant el 2017 es van produir 30 accidents a la plaça de les Glòries. En un 54 % dels casos hi havia implicats cotxes. El 2018 n’hi va haver 33. D’aquests, el 54 % van ser entre cotxes i el 25 %, amb una moto implicada. També indiquen que la causa principal dels sinistres és la desobediència dels semàfors i que, en la majoria de casos, es tracta d’un xoc d’un turisme amb el lateral d’un altre.

Des de betevé hem cobert diversos d’aquests accidents. De fet, el 2018 ja va començar amb un xoc entre un turisme i una bicicleta. A l’abril, un cotxe es va enfilar damunt d’una barrera de formigó de les obres, després d’una col·lisió lateral, i al juny un turisme va atropellar una ciclista. Al setembre, una furgoneta va xocar amb el tramvia. A principis de desembre va haver un altre accident entre tres cotxes i una moto i, l’últim dia del 2018, un motorista també va resultar ferit de gravetat.

De totes maneres, aquestes dades només corresponen als accidents que han tingut lloc al nus de les Glòries, però no compatibilitzen els que s’han produït al voltant de la plaça com, per exemple, el del mes de febrer del 2018, en què va morir un motorista.

Entitats i veïns demanen més senyalització

L’associació Barcelona Camina considera que el principal problema de la plaça de les Glòries Catalanes és la mala senyalització de les obres. Recorden que quan es fan treballs d’aquesta envergadura pot ser que conductors i vianants es confonguin, per això cal revisar tots els punts que poden ser perillosos. Ole Thorson, membre de l’associació, assegura que “s’ha de fer una senyalització extra a cada lloc”.

Des de l’Associació de Veïns del Clot i Camp de l’Arpa fa temps que demanen que es redueixi el nombre de vehicles que circulen pel nus de les Glòries. Volen que el carril bici sempre estigui segregat, que hi hagi un carril bus continuat pels carrers de Badajoz i de la Independència i que els passos de vianants facin, com a mínim, tres metres. Miquel Catasús, vocal d’Urbanisme de l’associació explica que “intentem ser comprensius amb les obres, però demanem més vigilància”.