L’entrada en vigor de la zona de baixes emissions no ha fet canviar gaire la imatge que presenten el metro i els trens de Rodalies en hora punta. Ho diuen les dades dels operadors, que asseguren que el nombre de validacions es manté molt similar al mateix període de l’any passat, i també la percepció dels viatgers. Per comprovar-ho un equip de betevé ha fet el mateix viatge ara, el mes de gener, i al desembre.
Els trens de Rodalies
En el cas dels trens de Rodalies, la situació és idèntica ara que fa un mes. Els usuaris denuncien que els trens van plens de gent i a vegades això els suposa haver de deixar escapar un comboi perquè no tenen espai per pujar. La situació empitjora els dies que hi ha alguna incidència en el servei. Els usuaris demanen millores, una reclamació que va en la línia de l’estudi que va presentar el RACC en què alertava que les línies R1, R2, R2 Sud, R3 i R4 superen el 100 % de capacitat en hora punta i que la situació podria empitjorar amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions.
L’L1, col·lapsada
A les andanes de l’L1 no s’hi pot pràcticament ni caminar. Els passatgers tenen dificultats per entrar al vagó i les mans s’acumulen a les barres per no caure a terra. Però la situació no és tan diferent de la que ens vam trobar ara fa un mes. Alguns viatgers asseguren que sí que han notat els efectes de la zona de baixes emissions, tot i que no tots pensen el mateix. “L’agafo a Urquinaona i vaig a Bellvitge i sempre vaig dempeus fins a Espanya, igual ara que abans”, explica una usuària habitual de metro.
La versió dels operadors
Renfe considera que en determinats trajectes “és normal que la gent hagi de viatjar dempeus, però això no significa que el servei no funcioni correctament”. I afegeixen que, tot i que es produeixen saturacions puntuals, ja donen el millor servei possible, tant en freqüència com en capacitat dels trens. Per la seva banda, TMB sí que té previst augmentar la freqüència de pas de les línies amb més demanda. Aquest és el cas de l’L1, l’L2 i l’L3. Transports Metropolitans de Barcelona té la intenció de reduir el temps d’espera a les parades en 15 segons i, per aconseguir-ho, entre el 2020 i el 2021 s’incorporaran al servei 12 trens nous.