mesures covid mobilitat catalunya

El govern de la Generalitat ha aprovat el nou impost del CO2, que gravarà, calculen, 3,6 milions de cotxes i furgonetes, i 500.000 motos. Es cobrarà a cotxes i furgonetes per primer cop el novembre del 2020 i pagaran més o menys en funció de les seves emissions de CO2. Aquest impost se suma a grans mesures contra la contaminació, com la zona de baixes emissions de Barcelona.

També s’introdueix que el període de meritació serà a 31 de desembre de cada any i el pagament, entre l’1 i el 20 de novembre del posterior. La posada en marxa serà per a cotxes i furgonetes, que tributaran el 2019, mentre que les motocicletes ho faran el 2021. Els camions, de moment, en queden exempts.

Quant pagarà cada vehicle?

L’impost establirà cinc trams en funció de les emissions emeses. Els que emeten menys de 120 grams de CO2 estaran exempts el primer any i el pagaran amb meritació del 2020, ja que el llindar baixarà als 95 grams. Segons exemples del Departament d’Economia, un vehicle que emet 140 grams de CO2 per quilòmetre pagarà 11 euros pel 2019 i 34,5 pel 2020. En el cas que les emissions siguin de 170 grams de CO2 per kilòmetre el tribut serà de 32 euros pel 2019 i 66,5 pel 2020.

La Generalitat preveu notificar el proper any als conductors afectats l’import que hauran de pagar. Hi haurà una bonificació del 2 % si el tribut es paga telemàticament. Per calcular les emissions dels vehicles que no disposen de dades de contaminació oficials, es farà servir una fórmula que tindrà en compte diverses variables tècniques.

Un impost “contra l’emergència climàtica”

Fonts d’Economia han apuntat que l’impost, que preveu recaptar 150 milions d’euros anuals, és finalista i no té un objectiu merament de recaptació sinó que els diners obtinguts es destinaran a dos fons per lluitar contra el canvi climàtic. Per exemple, servirà per finançar el sistema d’espais naturals protegits de Catalunya. L’objectiu final és reduir la contaminació provinent del trànsit rodat.

La directora general d’Hisenda, Marta Espasa, assegura que la principal missió de l’impost, que neix de la Llei del canvi climàtic aprovada al Parlament el 2017, és “incentivar que els ciutadans adquireixin vehicles menys contaminants i obtenir recursos per al fons climàtic que serveix per lluitar contra l’emergència a escala mundial”.

“És un impost en la línia amb les polítiques de la UE i també altres països com Suècia, Finlàndia, Irlanda o Alemanya, que ja han dissenyat impostos d’aquest estil”