S'han agrupat sota el nom d'Elite i des de fa un mes mig lluiten contra un mal endèmic en el sector del taxi. Les comissions, entre els tres i els 10 euros, que paguen alguns taxistes als hotels per tal d'aconseguir una bona carrera, sobretot a l'aeroport. L'objectiu és evitar que alguns dels seus companys encotxin els turistes a les entrades dels hotels saltant-se la cua de les parades. JESÚS ROBLES, taxista: "Tu estas aquí el primero y ves que hay uno de la radio emisora que lo tienes detrás que el hotel que llama està en frente y ves que se lleva el pasaje que te tocaba a tí y te da una rabia que no te puedes aguantar." JORGE VIDAL, grup Elite: "Y es indignante que salgas de casa y no sepas si vas a llevar el dinero a casa y que otros hagan 30 aeropuertos semanales y que otros hagamos uno o dos y digamos aleluya" Es tracta d'una pràctica il·legal que a més perjudica la imatge de la ciutat. Per això aquest grup reparteix tríptics informatius als turistes. Els informen del preu estàndard per anar a l'aeroport i que agafar un taxi fora de la parada els pot suposar un encariment del 30 per cent. IVAN SESMA, grup Elite: "Nosootros sabemos a ciencia cierta que el botones, el recepcionista de un hotel tiene sueldos muy bajos y luego tiene unos pluses que normalmente se le llaman incentivos los cuales suelen ser estas comisiones." Els conductors són conscients que aquesta és una pràctica molt arrelada a la ciutat des de fa més de 30 anys i que a més es difícil de denunciar perquè els tractes entre l'hotel i els taxistes es fan sempre en diner negre. Malgrat tot esperen que l'Administració es decideixi a canviar la llei del taxi per intentar posar fi a aquest mercat il·legal que la crisi ha aguditzat.

En un mes i mig de funcionament ja han aplegat 120 membres. Es diuen Elite, la majoria d’ells són taxistes joves i volen posar fi de soca-rel al problema de les comissions. Ha estat un problema que s’ha aguditzat a la parada de taxis del Fòrum, aquí coincideixen tres hotels importants, el Centre de Convencions i l’edifici de Telefónica, un enclavament que genera molt moviment de turistes.

Els taxistes poden passar hores fent cua per esperar que arribi el seu torn, una espera que, segons denuncien alguns conductors, els recepcionistes dels hotels boicotegen. Quan un dels clients ha de viatjar a l’aeroport, els recepcionistes truquen per telèfon a uns taxistes concrets i aquests paguen de mitjana uns set euros per obtenir el trajecte. Un extra que el taxista acaba fent repercutir en l’usuari, per tant es tracta d’una pràctica il·legal que pot generar mala imatge per als turistes.

Els taxistes tenen el suport de l’Institut Municipal del Taxi, (IMET), però reconeixen que fins que no hi hagi un canvi en la llei del taxi serà difícil eradicar una praxi enquistada des de fa més de 30 anys a Barcelona. Hotelers, administracions i taxistes han de posar fil a l’agulla per recuperar la bona imatge d’un transport que suposa el 16 per cent del PIB de la ciutat.