L'Hospital Clínic ha estat el punt de trobada per al col·lectiu dels iaioflautes. Ells han format una de les més de 40 columnes de Barcelona i l'àrea metropolitana que han participat en la protesta convocada per la plataforma Stop Pujades Transport. Demanen la retirada immediata de l'increment de les tarifes. "Baixen les pensions i ens pugen l'IVA i el transport." "Hauria de ser un transport molt més popular." Durant la marxa han coincidit amb la columna del barri de Gràcia i en alguns moments han arribat a tallar el trànsit en algunes de les vies principals de la ciutat. Les diverses columnes que han sortit des de diversos punts de la ciutat i l'àrea metropolitana han acabat confluït a la Plaça de Sant Jaume, el punt on la Plataforma Stop Pujades ha convocat la concentració. Aquí 2.000 persones, segons la Guàrdia Urbana, han exigit a l'Autoritat del Transport Metropolità que es faci enrere. I han anat més enllà. Per a dimecres que ve convoquen una nova vaga d'usuaris, amb la intenció de tornar a aturar el metro a la ciutat. FIDEL LORA, portaveu de la Plataforma Stop Pujades Transport "Exigim a l'Autoritat del Transport Metropolità que convoqui ja la taula per tal de comunicar la rebaixa de les tarifes" Des de la FAVB, una de les entitats que està participant en les negociacions amb l'ATM, creuen que la retirada de les tarifes és una qüestió de voluntat política. LLUÍS RABELL, president de la FAVB "Pensem per exemple en revertir la privatització dels pàrquings de Barcelona, que podrien ser una font d'ingressos i també un element important de regulació de mobilitat urbana" ADA COLAU, portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca "Si hi ha una mobilització social forta i decidida aconseguirem rebaixar aquestes tarifes abusives". Tot i que l'Ajuntament va anunciar sancions a aquells que aturin el metro, la plataforma diu que continuarà amb les mobilitzacions fins que se'ls escolti.

Més de 2.000 persones han sortit aquest dissabte al carrer per protestar contra la darrera pujada de preus del transport públic metropolità. La manifestació s’havia convocat en 47 punts de Barcelona i l’àrea metropolitana, des dels quals han sortit marxes cap al centre. Les diverses columnes han omplert la plaça de Sant Jaume a partir de les 19 h. La plataforma Stop Pujades Transport ha anunciat que, a partir de dimecres vinent, tornaran a aturar línies de metro si no s’abaixen les tarifes.

La plaça d’Espanya era un dels 23 punts de trobada de la convocatòria a Barcelona, que s’ha fet amb un horari esglaonat en funció de la distància a recórrer fins arribar a la plaça de Sant Jaume. Els manifestants han avançat cap al centre caminant per la Gran Via, que també estava tallada a l’altre extrem de la ciutat, entre els carrers de la Marina i de Sardenya, pels que venien dels barris del nord.

Els “iaioflautes” s’han trobat davant de l’Hospital Clínic i han baixat uns carrers per enfilar pel de València cap al centre: com que la marxa no era gaire nombrosa, en aquest cas no han tallat cap carrer sencer, sinó que han caminat pel carril bus fins trobar-se amb la columna que venia de la Vila de Gràcia. Tots plegats, unes 150 persones, han baixat pel passeig de Gràcia tallant-hi la circulació de forma intermitent.

Els grups de protesta també s’han anat reunint en 24 barris o municipis de l’àrea metropolitana que es veuen igualment afectats per la pujada de preus decretada per l’Autoritat del Transport. Les columnes de la ciutat de Barcelona han avançat cap al centre caminant pels carrers, però les d’indrets més allunyats com Mataró o Sant Boi de Llobregat han agafat el tren per venir-hi. Al final, tots han acabat confluint a la plaça de Catalunya o la d’Urquinaona per baixar plegats per la via Laietana.

Una pujada mai acceptada

Després de 13 setmanes de protestes, cada dimecres al vespre, centrades a les principals estacions de metro de Barcelona, la plataforma Stop Pujades Transport ha sortit avui al carrer per tornar a demanar que es faci marxa enrere en la pujada de tarifes del transport públic d’aquest any. Les primeres protestes van aplegar centenars de persones que es colaven al metro i organitzaven concentracions en diverses estacions. A mesura que el moviment ha anat guanyant seguidors, les protestes han arribat a fer aturar la circulació de diverses línies de metro.

Després de les advertències públiques per part de les autoritats, Stop Pujades Transport s’havia desvinculat d’aquesta mena d’accions, que comportaven l’aturada d’un servei públic essencial com és el metro. També van acceptar fa dues setmanes reunir-se amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), juntament amb els sindicats i diverses entitats socials. Però, davant la negativa de l’ATM a fer marxa enrere en l’increment de tarifes aplicat a principis d’any, els col·lectius van fer públic un nou calendari de mobilitzacions que incloïa aquesta gran manifestació al centre de Barcelona.

Es tornarà a aturar el metro

Avui han anunciat que les protestes seguiran cada dimecres al vespre fins que l’ATM no rebaixi les tarifes i que, a partir de dimecres vinent, no descarten que aquestes protestes comportin l’aturada temporal d’alguna línia de metro. Des de dalt d’un camió convertit en escenari, els portaveus dels diversos col·lectius dels barris que formen Stop Pujades Transport han convocat una nova protesta en estacions de metro dimecres que ve a les 19 h, així com una “vaga d’usuaris” entre les 20 i les 20.30 h.

També hi ha intervingut la portaveu de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, Ada Colau, que ha assenyalat que, igual que la PAH s’enfrontava als bancs per garantir el dret a l’habitatge, també cal fer front a “la màfia de TMB” per garantir el dret a la mobilitat.

El president de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), Lluís Rabell, ha contradit els arguments de l’Ajuntament i l’ATM, que justifiquen les pujades de tarifes per la necessitat de finançar el transport públic metropolità. Com a solució alternativa, Rabell ha proposat que s’apliqui un cànon a les empreses concessionàries d’autopistes, que entén que haurien de contribuir a finançar el transport públic. “Diners n’hi ha, el que fa falta és voluntat política”, ha assegurat Rabell.