L’objectiu del conveni és el de donar estabilitat financera i sanejar el sistema de transport públic de la rodalia de Barcelona per al període 2014-2017. La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el consorci de l’ATM són les entitats implicades en la gestió de la xarxa de transport. L’anunci de la Generalitat arriba dies després que el primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, anunciés en el darrer plenari de l’Ajuntament de Barcelona que el consistori augmentaria l’aportació en 10 milions extres cada anys al pla de finançament. L’increment de l’AMB en aquest mateix període serà de set milions per any. A partir de 2016 la Generalitat aportarà 289,1 milions al sistema, l’Ajuntament de Barcelona, 110 i l’AMB, 115,6.

La situació del deute és fruit, en part, de la conjuntura econòmica de crisi, que en els darrers anys ha comportat una reducció important de la demanda; de l’aposta pels títols socials; i de la reducció dràstica de les aportacions estatals, que han passat de 184 milions d’euros el 2011 a 94 el 2014.

Des de 2009 el deute ha augmentat en 457 M €: ha passat de 83 M € el 2009 a 546 M € el 2013. Una xifra de la qual és responsable, sobretot, Transports Metropolitans de Barcelona, que arrossega un deute de 452 M €. La resta es reparteix entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb 57 M €, i  FGC, amb 6 M € –a més d’uns 30 M € que deuen el TRAM i els autobusos-. En dos anys, els operadors han de passar a zero l’endeutament, amb una clàusula social que garanteixi que no es produeixen acomiadaments.