Tres quarts de nou del matí. Arriba un dels autobusos que substitueixen el servei del funicular. Els nens que van a l'escola arriben amb prou temps, però els que pugin en el següent bus ja no ho faran fins a les nou. Aquests faran tard perquè, segons alguns pares i estudiants, els horaris del bus no quadren amb els de les classes i el trajecte dura més de 10 minuts. ALÍCIA PEÑA, mare d'alumne Escola El Bosc "La freqüència és molt llarga, els busos al matí si agafes un arribes molt d'hora i si agafes l'altre arribes tard. I a més, a la tarda que hi ha molts turistes, és impossible pujar als busos." ANDREA NAVARRO, alumna 6è primària Escola El Bosc "No és que vagi molt puntual, hi ha vegades que surt més aviat i vegades que no i no va igual que el funicular perquè ha de donar la volta als carrers i tot això i triga més de 10 minuts." TMB, en canvi, afirma que la freqüència de pas és de 10 o 12 minuts i que a les hores d'entrar i sortir de l'escola circulen 3 autobusos, un més que durant la resta de la jornada. Però el trajecte del bus, de 3 quilòmetres, no pot equiparar-se amb els 800 metres que el funicular recorre habitualment en 3 minuts des de Paral·lel. "Les famílies i treballadors que van fins a l'Escola Tres Pins es queixen també que, tot i que el bus alternatiu passa per davant del centre per fer mitja volta i reprendre el trajecte de baixada, no fa parada en aquesta escola i han de pujar caminant." Tot i el descontentament, els usuaris hauran d'acostumar-se a fer aquest viatge perquè de moment, segons TMB, no hi ha data per restablir el servei del funicular. Encara no han començat els treballs per retirar la runa perquè, segons l'Ajuntament, han estat necessaris estudis previs del terreny. De fet, el consistori és qui té la propietat de la finca on hi va haver el despreniment i qui de moment paga les despeses. Però fins que no es desenruni la zona, no es podran avaluar els danys ni posar data al retorn del funicular.

Els usuaris dels autobusos que substitueixen el funicular de Montjuïc coincideixen a criticar-ne la freqüència de pas. Segons expliquen, triguen més temps de l’establert i no ho fan de forma regular. Les queixes arriben principalment dels col·lectius de les escoles de la muntanya, que n’han de fer ús diàriament mentre no es reprengui el servei del funicular, afectat per una esllavissada des de fa un mes i sense una data clara de reobertura.

“L’horari no és exacte. No saps quant trigarà.” La Montserrat, àvia de tres nenes a qui acompanya diàriament a l’escola, renega del servei de bus alternatiu mentre s’espera que comenci a enfilar la muntanya de Montjuïc des de la parada provisional del Paral·lel. En el mateix cotxe hi viatgen la Núria i la Maribel, mares de dues nenes més, que comenten amb la Montserrat els problemes que els ha generat el despreniment que afecta les vies del funicular des del dia 1 d’octubre.

Totes tres coincideixen a criticar els horaris dels dos busos que fan el servei: “No saps mai a quina hora passen”. La Núria, que acompanya la seva filla petita, es queixa que el pas dels autobusos no està combinat amb els horaris d’entrada ni de sortida de les escoles i afirma que acaba trigant “una hora” entre que deixa la nena i va a treballar. La Maribel hi posa cullerada: “A la tarda, per recollir-la, et pots arribar a esperar 20 o 25 minuts”.

Des de TMB s’explica que “és lògic que tothom enyori el funicular”, perquè recorre 800 metres en tres minuts i els busos del servei especial han de fer “uns tres quilòmetres en vuit o 10 minuts”. Segons l’empresa, el trajecte el cobreixen dos cotxes —que passen a ser-ne tres coincidint amb l’entrada dels nens a l’escola— amb una freqüència de pas d’entre 10 i 12 minuts si no hi ha cap incidència.

Actualment, no hi ha una data aproximada de reobertura del funicular, tot i que inicialment ja es va advertir que  s’allargaria, com a mínim, dos mesos. TMB diu que no és possible calcular-la perquè no es podrà avaluar els danys d’elements com el cable tractor o les politges fins que no es retirin les pedres, que encara avui romanen a la via. Alguns usuaris, però, afirmen que hi ha conductors que parlen de sis mesos d’aturada.

El personal de les escoles és un altre dels col·lectius afectats pel tall al funicular. La Lídia, monitora infantil, agafa l’autobús després d’haver treballat durant l’entrada dels nens a l’escola. “Fatal. Diuen que passen cada 15 minuts, però són més, i no tenen un horari”. Se saluda amb la Paquita, que reconeix que ha de sortir de casa amb el seu nét molt abans per no fer tard i carrega contra els turistes que “massifiquen el bus” a la tarda.

En aquest sentit, l’empresa afirma que els autobusos del servei segueixen el recorregut de forma continuada sense aturar-se per sortir a una hora definida i explica que el servei es reforça amb més cotxes de forma puntual quan es detecten acumulacions. Segons TMB, la majoria d’usuaris del funicular són visitants a la muntanya de Montjuïc, tant turistes com veïns, que no segueixen un horari concret.

Demanen que s’aturi més a prop de l’escola

Els usuaris que van en bus fins a l’Escola Tres Pins reclamen, a més, que s’aturin també a la parada que tenen a tocar del seu centre —on es detenen també el 55 i el 150— aprofitant que hi passen per fer mitja volta i reprendre el trajecte de baixada. De fet, expliquen que quan el funicular s’atura unes setmanes per passar la revisió anual, els autobusos que en cobreixen el servei fan aquesta parada. Després de prop de quatre setmanes de funcionament del servei especial, alguns usuaris com la Lídia asseguren que, “com gairebé tothom”, ja han posat una reclamació i estan en espera d’una resposta.