Quan falten 8 dies perquè s'acabés el termini, el Govern espanyol ha cancel·lat el concurs de licitació pels aeroports de Barcelona-El Prat i Madrd-Barajas. El procés de privatització ha quedat parl·lizat i la gestió continuarà centralitzada en AENA. Una decisió que el Ministeri de Foment ha justificat per les circumstàncies econòmiques. El Govern, però, ha dit que no renuncia a la transformació. L'objectiu ara és definir un model nou que potencïi la competència internacional, enlloc d'afavorir que n'hi hagi entre Barcelona i Madrid. L'anunci no ha sorprès al govern català. Pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, el canvi de model no tanca la porta a la singularitazió de Barcelona. De moment, ha dit, cal esperar que l'executiu central faci una proposta de gestió concreta. LLUÍS RECODER, conseller de Territori i Sostenibilitat "La privatització no era fonamental. No vol dir no singularitació ni que no tinguem pes. En podem tenir igualment." Una reacció ben diferent a la de l'Ajuntament de Barcelona, que considera que és un pas enrere. El consistori es mostra molt crític amb la decisió de Foment. Considera que la nova postura del govern central no és acceptable i que la privatització era una bona manera per garantir la competitivitat internacional del Prat. També des de la Cambra de Comerç de Barcelona estan preocupats pel fet que l'aeroport barceloní no es pugui gestionar de manera individual, una decisió que creuen que el podria perjudicar econòmicament. Pels responsables de la Cambra, privatitzar del Prat per separat és la manera més efectiva de donar resposta a les necessitats industrials del territori.
Pastor ha explicat que ara no és moment per posar al mercat els actius d’Aena, perquè es troben en un moment molt baix. “Les condicions actuals dels mercats són clarament desfavorables i desaconsellen la continutat del procés, doncs podria provocar que es reduïssin el nombre d’ofertes competitives i fins i tot el preu a oferir per les dues concessions, el que suposaria una pèrdua d’imatge i de valor d’actius que seria irrecuperable”, ha dit la ministra.
L’anterior executiu va convocar el concurs per a la concessió de la gestió dels aeroports per estimular la competitivitat entre totes dues instal·lacions. Els nous responsables consideren que és millor impulsar els dos aeroports perquè puguin competir amb els grans aeroports europeus. El govern treballa amb un nou model de gestió aeroportuària que preveu l’entrada de capital privat. Abans d’aquesta entrada, elaborarà un pla estratègic i de negoci per mirar de revaloritzar la companyia.
L’Ajuntament ho qualifica d’inacceptable
El fet de cancel·lar el procés de privatització d’Aena i també el concurs que havia d’adjudicar la gestió de l’Aeroport de Barcelona, té consequències per a la ciutat. El concurs aturat preveia que les administracions i entitats catalanes eren determinants a l’hora de prendre decisions al Prat, un fet que ara queda en suspens. L’Ajuntament de Barcelona s’ha mostrat molt crític amb la mesura, que qualifica de “pas enrere inacceptable.”
De la seva banda, la Cambra de Comerç de Barcelona ha advertit que si el Prat no es pot gestionar de manera individualitzada, això pot afectar al seu desenvolupament i comportar danys al turisme, als projectes de Barcelona o a l’economia catalana en tot el seu conjunt. “No es tracta d’una qüestió política, sinó de competència”, ha assenyalat.