El 8 de desembre del 2020 ha suposat un dia històric per a la futura nova estació de la Sagrera. Onze anys després de començar les obres, aquest dimarts ja hi circulen els primers trens: els de la línia R1 de Rodalies, que uneix Barcelona amb Mataró i Maçanet. A les 15.34 h el primer comboi amb passatgers–sense fer parada– ha passat per les noves vies soterrades, d’uns dos quilòmetres de longitud, d’una estació que s’aproxima a la meitat de l’obra executada.

Les darreres hores han servit per fer les últimes proves abans que els trens hagin pogut circular ja amb passatgers des de primera hora de la tarda. El tram de vies soterrades va des de la rambla de Prim, al costat Besòs de la ciutat, fins al pont de Bac de Roda, al barri de la Sagrera. Amb l’activació de la circulació dels trens es normalitza l’R1, que durant els últims quatre mesos i mig havia reduït l’oferta de trens i havia modificat el traçat per avançar en les obres. Des de l’estiu, només hi havia una única via de circulació entre les estacions de Clot-Aragó i Sant Adrià de Besòs.

El 40 % de les obres fetes

Després d’una paralització de les obres entre els anys 2015 i 2018 i de la reactivació posterior, fins ara s’ha executat gairebé la meitat del projecte (40 %). Els responsables de la nova estació asseguren que la d’aquest dimarts és una fita “històrica” que suposa l’inici perquè aquesta infraestructura intermodal acabi convertint-se en l’estació principal de Barcelona, juntament amb la de Sants.

La nova Sagrera tindrà 215.000 metres quadrats distribuïts en tres plantes: una per als trens regionals, una segona amb un gran vestíbul i aparcaments als extrems i una tercera per als trens d’alta velocitat. Aquesta distribució, segons els responsables del projecte, permetrà descongestionar la circulació de trens.

I ara, què?

Després del restabliment de la circulació de l’R1, ara es treballarà per traslladar les vies de la línia Barcelona-Granollers (R2). Encara no hi ha definit un calendari exacte dels treballs previstos d’ara endavant, si bé els constructors asseguren que les obres avancen “dins dels terminis establerts”. En tot cas, l’objectiu és que l’afectació sobre el servei ferroviari sigui mínima.

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha compartit un vídeo a Twitter de les darreres proves abans que circulin els primers trens amb passatgers pel nou túnel. “Aquesta fita és un pas més en la modernització i la transformació ferroviària a Catalunya“, ha dit.

https://twitter.com/abalosmeco/status/1336270061187850240