Les xifres d’accidents a la Unió Europea són preocupants: 25.000 morts en carretera l’any passat i 135.000 ferits greus. Per mirar de reduir aquestes xifres en un 50 %, a l’abril es va aprovar una directiva al Parlament Europeu que obligarà els cotxes nous a incorporar un seguit de tecnologies per evitar tants accidents. Aquests cotxes del futur ja es poden veure i tastar al Saló de l’Automòbil que se celebra de l’11 al 19 de maig al recinte firal de Montjuïc.
Repassem els principals sistemes de seguretat que s’hauran d’instal·lar amb el nostre company Eduard Colldecarrera.
Sensor de marxa enrere
Els sensors de marxa enrere que ara tenen bona part dels cotxes hauran de ser obligatoris a partir del 2022 en els vehicles nous. El sistema funciona mitjançant senyals acústics i n’hi ha que també utilitzen càmeres al darrere amb uns indicadors de colors (verd, groc i vermell) per advertir de la proximitat amb la paret o amb qualsevol objecte amb què pugui topar el cotxe durant la marxa enrere.
Sensors a tots els cinturons i frenada d’emergència
Quan el pilot o copilot d’un cotxe no duu el cinturó posat és habitual sentir un senyal acústic que recorda que cal cordar-lo. Aquest sistema s’implantarà també per als seients del darrere i, com ara, no pararà de sonar fins que tots els passatgers no s’hagin posat el cinturó.
Un altre dels elements obligatoris per als cotxes nous serà la frenada d’emergència, que servirà per minimitzar els efectes de possibles accidents. Quan el vehicle s’aproximi a un altre, a una paret o objecte, s’activarà un senyal acústic. Si el conductor no reacciona malgrat l’avís, el cotxe frenarà de manera autònoma. Tot i que això no vol dir que s’evitin totes les col·lisions, com a mínim, l’impacte serà menor.
Control de fatiga i distraccions i canvi involuntari de carril
Una de les novetats que marcaran més la diferència amb l’actualitat serà la incorporació de sensors que llegiran les reaccions de la retina, el moviment del cap i, fins i tot, el moviment dels pedals i del volant. Si detecta que alguna cosa no va bé, ja sigui perquè detecta que el conductor s’està adormint o no està plenament conscient, el cotxe farà un senyal acústic i, fins i tot, es pot aturar. Aquests sensors també detectaran si el pilot es distreu amb el telèfon mòbil, per exemple.
Els vehicles també incorporaran sensors i càmeres per evitar canvis involuntaris de carril. En cas de detectar aquesta situació, el cotxe es reconduirà sol.
Limitador de velocitat i senyalitzador d’emergència
Un altre element, tot i que no serà obligatori, serà un assistent que detectarà la velocitat màxima a la qual es pot circular en cada via i reduirà de manera automàtica la velocitat del cotxe si és necessari. Perquè aquest sistema funcioni, caldrà activar-lo ja que no serà obligatori. Segons alguns estudis, aquest assistent de velocitat podria reduir fins a un 20 % la mortalitat en carreteres.
D’altra banda, en casos d’embussos, s’activaran automàticament unes llums LED molt potents, que permetran al conductor mantenir les mans al volant en tot moment, en lloc d’haver d’utilitzar el testimoni lluminós per alerta la resta de cotxes de la frenada sobtada per un embús.
Caixes negres i alcoholímetre
Els vehicles també tindran caixes negres, com els avions, i, fins i tot, incorporaran alcoholímetre en alguns casos. Aquells conductors que hagin estat sancionats per anar beguts, estaran obligats a instal·lar aquest aparell i l’hauran d’utilitzar cada vegada que pugin al cotxe. El vehicle no arrencarà si detecta que el pilot va begut.
Es calcula que després de la posada en marxa d’aquests sistemes s’evitaran 850 morts, 4.500 ferits i, en total, uns 50.000 accidents.