El trajecte cap a l’anomenada electromobilitat és llarg i un dels sectors amb més dificultats és el dels vehicles grans com, per exemple, els busos. Fa només un any, a Barcelona van entrar en funcionament els primers dos autobusos articulats 100 % elèctrics de tot l’estat i l’Ajuntament ja n’ha encarregat 25 més per aconseguir que la línia H16 sigui completament elèctrica.
Des del sector públic també es treballarà perquè les línies de bus turístic i l’Aerobús facin el canvi cap a una mobilitat més sostenible mitjançant, per exemple, la instal·lació de punts de recàrrega. La transformació de la flota municipal, de 1.500 vehicles, serà més ràpida. El full de ruta fixa que es passi del 35 % de vehicles elèctrics aquest any, a un 100 % d’aquí a 12 anys.
L’administració també pressionarà el sector del taxi per tal que passi dels 23 vehicles actuals als 10.500, la totalitat de la flota, el 2040. A partir de l’any vinent, l’Institut Metropolità del Taxi s’ha compromès a no homologar més taxis dièsel i, a partir del 2024, només s’homologaran els elèctrics.
Paral·lelament a les restriccions, hi ha sobre la taula el compromís d’instal·lar punts de recàrrega a les principals parades de la ciutat i a les estacions intermodals. Actualment el 64 % de la flota és de gasoil, el 28,3 % són híbrids i només 23 són completament elèctrics.
Tot i que Barcelona és la ciutat de l’estat amb més matriculacions, els turismes i les motocicletes elèctrics només representen el 0,15 % i el 0,4 % del total, respectivament. Unes xifres irrisòries que es volen capgirar fins a aconseguir que el 2024 augmentin, en tots dos casos, fins a 24.000.
El repte és com s’aconseguirà. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha lamentat que les ajudes estatals són completament insuficients i per això ha avançat que treballaran perquè es promoguin bonificacions en l’impost de circulació. A més, l’Ajuntament estudia la possibilitat d’oferir aparcaments gratuïts o descomptes als peatges.