preu transport public 2024

El transport públic a Barcelona podria encarir-se al voltant d’un 6,75 % a partir de l’1 de gener del 2024. Aquesta és, si més no, la intenció de l’Autoritat del Transport Metropolità, que portarà la proposta de nous preus al Consell d’Administració de dimarts, 19 de desembre. Segons ha avançat el diari ‘El País’ i ha pogut confirmar betevé, l’encariment no seria el mateix per a tots els títols de transport, malgrat que per ara no n’han transcendit més detalls.

Barcelona havia demanat congelar tarifes

Si tira endavant l’increment de tarifes, es posarà punt final a anys de congelació de preus. Barcelona, de fet, havia demanat que els preus seguissin com estan també durant el 2024. A finals d’octubre, tots els grups municipals a l’Ajuntament van votar a favor d’una proposta en aquest sentit dels comuns, que també instava a mantenir la bonificació del 50 % a la T-Usual i la T-Jove.

En ser preguntat per l’encariment de tarifes, l’alcalde, Jaume Collboni, s’ha remès al que pugui derivar de la reunió del Consell d’Administració —en què participen la Generalitat en un 50 %, l’Ajuntament de Barcelona en un 25 % i l’AMB en el percentatge restant. Ara bé, el que sí que ha confirmat Collboni aquest divendres és la voluntat del govern municipal de mantenir en el pressupost del 2024 la partida per garantir les bonificacions que s’estan aplicant fins ara.

Pendents de si l’Estat manté els descomptes

Independentment de si finalment s’encareixen més o menys les tarifes del transport públic de l’àrea de Barcelona, perquè es puguin mantenir els descomptes que ara fa que la majoria de títols es paguin a meitat de preu, cal que es pronunciïn diverses administracions.

Primer, l’Estat hauria de confirmar el que ja va prometre Pedro Sánchez en el debat d’investidura: que mantindrà la gratuïtat de Renfe i el descompte del 30 % per als transports autonòmics. I, després, l’ATM haurà de decidir si hi segueix aplicant el 20 % restant, que fa que els abonaments surtin a meitat de preu. Perquè això sigui possible cal l’aportació de l’Ajuntament que Collboni ja ha garantit, però també la de la Generalitat i l’AMB.