Ja s’han descarregat els primers carrils que serviran per fer les vies del tramvia que s’ha d’allargar per l’avinguda Diagonal. En concret, un camió carregat de 22 carrils d’acer els ha deixat al tram de Diagonal entre Marina i Sardenya i s’estaran aquí fins que les obres hagin avançat suficientment com per començar a instal·lar les futures vies del tramvia. Els carrils venen d’Àustria i han fet parada a Sallent abans d’arribar a Barcelona.

El d’aquest dimecres ha estat un pas significatiu i alhora simbòlic perquè el procés d’instal·lació serà llarg. Cada peça fa 18 metres de llarg, és d’acer i està pintada amb un acabat gris, anticorrosió i d’aïllament elèctric. Les vies es fixaran amb unes peces que s’anomenen pòrtics i que permeten anivellar els carrils amb precisió. Un cop siguin al lloc corresponent, els operaris els consolidaran amb formigó i, en funció del tram, tot plegat s’acabarà cobrint de gespa.

Segons els responsables, les obres estan complint el calendari previst per acabar-les a principis del 2024

En aquesta primera fase, el tramvia s’allargarà per la Diagonal des de Glòries fins al carrer de Girona amb tres parades noves (La Monumental, Sicília i Verdaguer) i hi haurà un intercanviador entre metro, bus i tramvia davant del Museu del Disseny (Glòries). Per completar la connexió fins a Francesc Macià caldrà una segona fase per a la qual l’Ajuntament ja ha encarregat la redacció del projecte com a pas previ per adjudicar els treballs.  

La plataforma per on aniran les vies, visible 

Des del mes de desembre, la plataforma de formigó per on circularà el tramvia ja és visible en diversos trams. Ho va poder comprovar betevé en una visita d’obres en què els responsables van explicar que durant els primers mesos es van fer tasques de soterrament de serveis i cablejat. Tant l’ATM, responsable de la infraestructura tramviària, com l’Ajuntament, que s’encarrega d’urbanitzar la Diagonal, asseguren que les obres avancen a bon ritme i que s’estan complint els terminis. 

El projecte de la part que està en obres preveu que entre Glòries i el carrer de la Marina, on hi ha una rambla al mig, el tramvia hi passarà a banda i banda. Hi haurà un carril bici a la part muntanya i el trànsit privat es reduirà a un sol carril per a veïns. Entre Marina i el passeig de Sant Joan, el tramvia anirà pel tronc central i tindrà al costat un carril bici bidireccional. Les voreres s’ampliaran i els cotxes circularan pels laterals. 

A la confluència de la Diagonal amb Aragó i Sardenya (davant de l’Escola Ramon Llull), no hi haurà trànsit privat (només tindrà continuïtat la circulació d’Aragó). Es crearà una plaça per on passarà el tramvia i hi haurà més espai per als vianants. 

tramvia Diagonal
Recreació virtual de com es transformarà la Diagonal a la confluència del carrer d’Aragó amb Sardenya