Les obres del traçat del tramvia que ha d’unir la plaça de les Glòries amb Verdaguer han entrat en una nova fase i comença la part més visible dels treballs. El primer trimestre del 2023 es començaran a instal·lar les vies per on circularan els tramvies. betevé ha visitat les obres que estan enllestint la base de formigó on es fixaran els rails.

Enllestida la plataforma de formigó per on circularà el tramvia

La plataforma de formigó per on circularà el tramvia s’ha executat ja en diversos trams. És ben visible a l’avinguda Diagonal a l’altura del carrer de los Castillejos, on les vies de cada sentit de la marxa aniran separades per una rambla central per tal d’esquivar el túnel soterrat de l’R2 de Rodalies fins al carrer de la Marina amb Aragó. En aquest punt, davant de l’Escola Ramon Llull, també està enllestida la plataforma per a les vies del tramvia. I just al costat ja s’hi entreveu el futur carril bici bidireccional que anirà paral·lel al tram.

Hem fet tota la part de soterrament de serveis i ara toca la feina en superfície. A partir d’ara, qualsevol persona veurà clarament per on passarà el tramvia.”
Lluís Alegre, responsable de la connexió de la xarxa de tramvies de l’ATM

Les obres avancen a bon ritme, i hi ha ajudat l’escassa pluja dels darrers mesos. Ho ha assegurat el responsable de la connexió de la xarxa de tramvies de l’ATM, Lluís Alegre, que apunta que ara que ja s’ha fixat el formigó, la pluja no entorpirà els treballs. “Hem fet tota la part de cables de soterrament de serveis i ara toca la feina en superfície. Després de Nadal ja veurem estructura i l’espai definitiu del tramvia”, ha dit Alegre. A partir d’ara, doncs, qualsevol persona veurà clarament per on passarà el tramvia, “no caldrà ser un expert”.

Plataforma de formigó al carrer de los Castillejos

“El ritme és bo i el termini es complirà”

Mentre que l’ATM és la responsable de la infraestructura del tramvia, l’Ajuntament de Barcelona s’encarrega de la urbanització dels entorns. El gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament, Manuel Valdés, ha explicat que “s’està treballant en zones complicades de pavimentació de superfície pels pendents de la zona, però ha puntualitzat que, tot i això, el ritme és correcte i el termini de principis del 2024 es complirà.

S’està treballant en zones complicades de pavimentació pels pendents. Però el ritme és correcte, i el termini de principis del 2024 es complirà.”
Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona

L’intercanviador, un altre punt clau

Un altre punt clau és l’intercanviador de Glòries, situat davant del Disseny Hub. Ha d’unir el tramvia amb el metro i autobusos urbans i interurbans. Aquí s’entreveu la caixa que sosté la futura parada del tram de l’intercanviador. Les màquines treballen per preparar el terreny per desviar el recorregut del tramvia. Deixarà de circular just pel davant del Disseny Hub i se’n desplaçarà el recorregut cap al centre de la plaça de les Glòries per enllaçar millor amb l’avinguda Diagonal.

L’ATM xifra en 30.000 els viatges que es fan diàriament en el Trambesòs, i calcula que quan s’arribi a Verdaguer, aquests viatges augmentaran fins als 50.000.